Areng pidavat seisnema selles, kui leitakse lahendus, mis kindlustab
selle, et jätkub jõudu uute ülesannete täitmiseks, mandumine
toimub aga siis, kui ammendatakse jõud kramplikes katsetes leida
õiget vastust saatuse väljakutsetele.
Käesolev tsiviilõigusele pühendatud „Juridica“ number ilmub
ajal, mil Eesti Vabariigi erinevates ministeeriumides toimub
tsiviilõiguse valdkonnas ühe olulisema seaduse - võlaõigusseaduse
- kooskõlastamine. Kuigi sellises valmimisjärgus on esialgu vaid
võlaõigusseaduse üldosa, on eelnõu autorid avalikkusele välja
andnud veksli, mille kohaselt peaks aasta lõpuks kogu
võlaõigusseaduse eelnõu jõudma Riigikogusse.
Seda, et tsiviilõigus pole vaid võlaõigus, peaks suurepäraselt
demonstreerima ka praegu lugeja kätte jõudnud „Juridica“ number.
Loomulikult ei saa ükski tsiviilõiguse valdkonda käsitlev artikkel
läbi ilma puutumuseta võlaõigusseadusse ja see tõdemus kehtib ka
selle numbri artiklite kohta, kuid samas on sellesse numbrisse
juhtunud kirjutised, mis valgustavad tsiviilõigust pisut teise külje
pealt. Tavamõistes ei iseloomustata tsiviilõigust kuigi tihti
sõnaga „sotsiaalne“. Seekord on aga nii mõnegi artikli
teemavaldkonnaks just nõrgema poole kaitse, ühiskonna püüd
vältida seda, et üksikute võimsate isikute vabadus ei viiks
nõrkade vabaduse kaotuseni. Samas ei lähe sellest valdkonnast
mööda ka võlaõigusseaduse eelnõu, mis kuulutab standardtingimused
teatud tingimustel tühisteks. Tegemist on selge eemaldumisega
klassikalisest lepinguvabaduse printsiibist, kuid enamasti on arenenud
riigid sellist ohvrit vajalikuks pidanud. Ajalugu on näidanud, et usk
sellesse, et kõikidest köidikutest vabastatud inimene arendab end
ning kasutab oma vabadust üldsuse huvides, osutub ekslikuks. Seal,
kus ütleb üles indiviidi südametunnistus, peab sekkuma üldsuse
südametunnistus. Kuid oleneb juba riigikorraldusest, kuivõrd riik
oma kodanike südametunnistust usaldab ja kuivõrd lähtutakse
põhimõttest, et eksisteerib kahte sorti arvamust - riigi
(seaduseandja/ametniku) arvamus ja vale arvamus.
Ja veel. Kuigi uue seaduse väljatöötamine on ja jääb tohutut
energiat ja vaimujõudu nõudvaks tööks, ei tohi samas unustada, see
on vaid üks ülesanne, mida elu meie ette seab. Kahjuks või õnneks
määrab seaduse kvaliteedi ära selle rakendatavus praktikas, mitte
ainult selle teoreetiline kõrgpilotaaž. Praktikas rakendatavus on
aga tugevalt seotud aja ja ruumiga. Kui riik tahab areneda, peab ta
looma avatud süsteeme, mida arendades tema alamad saaksid edasi
minna. Seega jäägem siiski arengu, mitte mandumise pooldajateks.