Demokraatia teaduslikul käsitlemisel ei peaks
rõhuasetus olema inimõigustel, nagu seda tänapäeval mõnikord võib näha, vaid
demokraatiale peaks lähenema tegelikkust uurival ja seda arvestaval
analüütilis-teoreetilisel viisil. Alljärgnev püüab seda teoks teha. Alustuseks
võetakse ette demokraatia teooria traditsiooniline valupunkt, nimelt küsimus,
milline on demokraatia ja esindamise suhe. Kas esindamine, mis osutub
demokraatias hädavajalikuks, on hoopis demokraatia puudus või sootuks
vastupidi: kas võib olla, et esindamine, demokraatlik esindamine ongi
realiseeritud demokraatia vältimatu ja loovutamatu element? Kas demokraatia kui
riigi- ja valitsemisvorm saabki ehk oma legitiimsuse alles esinduse
olemasolust?
Ma tahan esimeses osas rääkida demokraatia
olemusest ja mõistest (A), teises osas esindusest demokraatias (B) ja lõpuks
teha kolmandas osas mõned märkused demokraatliku esindamise raskuste kohta meie
ajal (C).
A
I. Küsimus demokraatia olemuse kohta
Küsimusele demokraatia olemuse kohta on
olemas päris levinud vastus: demokraatia tähendab oma tuumas rahva valitsemist
tema enda poolt ja seda, et rahvas otsustab ise oma asjade üle. Demokraatia
puhul peavad otsustama kodanikud, rahvas ise, ja mitte keegi teine, kes seisab
n‑ö rahva vastas või kellel on rahva suhtes mingi eriline autoriteet. Tegeliku,
täiusliku demokraatiana tundub vahetu demokraatia, valitsejate ja
valitsetavate ühtsus või identsus. Kurt Eichenberger konstateerib, et
demokraatia selline käsitus on kõige levinum ja määravam ka Šveitsis: „Tõelise,
ehtsa, tubli, püüdlemisväärse riigivormina tundus ja tundub nii nn tavalisele
inimesele […] kui ka paljudele ametnikele ja mõne akadeemilise distsipliinigi
jaoks otsene demokraatia. Carl Schmitti demokraatia valem − valitsejate ja
valitsetavate identsus − oleks nagu maha kirjutatud 19.-20. sajandi keskmise
šveitslase tundeilmast.“ *1
On terve rida pidepunkte, mis annavad
sellele käsitusele otsesest, vahetust demokraatiast kui demokraatia ehtsast
vormist lisaks selle reaalsele levikule ka teoreetilist usutavust ja
legitiimsust. Olgu siin välja toodud neist pidepunktidest kolm olulisemat.
1. Pärimus Ateena demokraatia iseloomust 5.
ja 4. sajandil eKr selle niinimetatud klassikalisel ajastul. Selle pärimuse
kohaselt otsustasid Ateenas kõiki olulisi küsimusi kõik täieõiguslikud
kodanikud ühiselt rahvakoosolekul; poliitiline valitsusvõim oli
otsedemokraatiale kohaselt nende endi kätes. *2
2. Nüüdisaegse demokraatia ühe põhistaja
Jean-Jacques Rousseau tees, et rahvale võõrandamatuna kuuluvat suveräänsust ei
ole võimalik delegeerida. Rousseau kuulutas rahvasuveräänsuse nii
võõrandamatuks kui ka esindamatuks. *3
3. 1871. aasta Pariisi kommuun, nagu Karl
Marx seda kirjeldas − realiseerunud näitena rahva vahetust demokraatlikust
iseenda valitsemisest. Kommuun ei olnud Marxil juba varem olemas olnud
riigivõimu revolutsioonilise muutmise protsess, mis jääb ka muudetuna
iseenesest püsima, vaid revolutsioon riigi kui sellise vastu, et purustada „see
klassivõimu jäletu masinavärk“ ja asendada see rahva poolt iseenda vahetu
valitsemisega, valitsejate ja valitsetavate identsusega. *4
Need pidepunktid legitimeerivad ja
põhistavad ühte demokraatia mõistet, mille kohaselt demokraatia olemus seisneb
eneseküllase rahva poolt iseenda vahetus valitsemises, mitte rahvast pärinevate
ja iseseisvalt tegutsevate juhtorganite konstitueerimises, mis tegutsevad rahva
jaoks ja rahvana, samas rahva ees vastutades. Sellise demokraatia mõiste järgi
saab vahendlik, esindusdemokraatia olla õigustatud üksnes faktilis-tehniliste
tingimuste tõttu: tänapäeva poliitiliste ühenduste ruumiline avarus ja nende
elanike suur hulk muudavad selle vältimatuks. Niisugusena tundub see
demokraatia idee kõrval aga vähem väärtuslikuna, „teise teena“, mille puhul ei
jää varjule ehtsa demokraatia puudumine. Sellel mõtteviisil on tagajärjed ka
vahendliku ehk esindusdemokraatia kontseptsiooni jaoks: kui siin leidub vahetu
demokraatia elemente, siis neile omistatakse suurem legitiimsus, need on
„demokraatlikumad“ kui esindus. Kui esindust ja vahendlikkust ei saagi lõpuni
vältida, siis tuleks neid ikkagi lubada ja kasutada võimalikult
vähesel määral.
Sellisest demokraatiamõistest lähtub
tänapäeval nn alusdemokraatia liikumine. Demokraatia tähendab selle liikumise
jaoks altpoolt alguse saanud osalust, üksikisikute osalemist kõikides otsustes,
mis neid puudutavad (puudutatutepõhisus). Selles nähakse samal ajal
võimuprobleemi lahendamise viisi, nimelt eneseületamise ja lõpuks võimu
kaotamise tähenduses. Tegemist on „kõikide kodanike (puudutatud isikute)
osalemisega diskussioonis, lahendatava probleemi otsustamise protsessis“ *5 , mis seeläbi kaotab oma olemuse rahvast (puudutatutest) eraldiseisva
võimu teostamise vahendina.
II. Vahetu osalusdemokraatia kontseptsiooni kriitika
Alljärgnevalt seatakse kriitiliselt kahtluse
alla siin ülal just lühidalt kirjeldatud demokraatia kontseptsioon. See
kriitika lähtub teesist, et vahetu demokraatia kui demokraatia ehtsa vormi
ettekujutusest kujundatakse demokraatia mõiste, mis on irreaalne – mitte ainult
pragmaatilises tähenduses, sest seda ei ole võimalik teostada praktilises
poliitikas, vaid see kontseptsioon on irreaalne ka teoreetilises tähenduses. See
tees kõlab pretensioonikalt ning vajab põhjendamist.
1. Esimene põhjendus seondub rahva tahte
väljendamise ja teostamise tingimuste analüüsiga. Kui me räägime rahva tahtest,
tekib alati küsimus, on see üldse reaalselt olemas või on tegemist hoopis
fiktsiooniga. Kas rahva tahtest saab rääkida mõnes muus tähenduses kui pelgalt
kokkuvõttev nimetus suure hulga üksikute tahete kohta, mis jäävad tegelikkuses
oma ainulisuses püsima? Kogemus kinnitab, et selline asi nagu rahva tahe on
täiesti olemas ja seda saab väljendada reaalse suurusena, ka reaalse
poliitilise suurusena. Ometi ei eksisteeri ta seejuures vaba ja sõltumatuna
üksiktahetest. Rahva tahe ilmneb näiteks selles, kuidas määratlemata hulgana
koos elavad inimesed tahavad moodustada ühe rahva, ühise riigi, kujundada ja
korrastada oma poliitilisi ja ühiskondlikke elutingimusi. *6
Aga rahva tahtel on oma eriline omapära. See omapära seisneb asjaolus, et rahva
tahe on iseenesest vormimata, difuusne, vajab veel vormimist. Ta sisaldab
eneses potentsiaalseid võimalusi, aga üksnes ja ainult konkreetse
iseolemise võimalusi, mis alles vajavad tegelikuks muutmist. Tema tegelikuks
saamine sõltub sellest, kas tema järele päritakse, ning tema konkreetse
realiseerimise suuna ja liigi määrab ära see, kes ja millisel viisil tema
järele pärib, piltlikult öeldes: paneb ta kõnelema. Rahva tahe ei eksisteeri
nagu juba iseeneses valmisolev teadmus, mis vajab vaid päringu tegemist, pigem
kutsutakse ta alati tema konkreetses määratletuses esile ja muudetakse
tegelikuks just pärimise ja küsitlemise peale, mis omakorda on juba ette
kuidagi kujundatud. Rahva konkreetseks saanud, aktualiseerunud tahtel on alati
ja paratamatult vastuse iseloom. *7
Selgeim näide selle kohta on referendum.
Referendumil kutsutakse rahvast üles tegema siduv otsus, aga otsustada tuleb
küsimuse üle, mis on rahvale ette antud väljastpoolt, mingi teise instantsi
poolt. Selle küsimuse sisule ja formuleeringule ei ole rahval oma vahetus
osaluses mingit mõju ning ta saab esitatud küsimusele vastata ainult kas „jah“ või
„ei“. Referendumi puhul on otsustava tähtsusega küsimuse esitamise õigus:
kellel on õigus rahvale küsimus esitada, millisel alusel ja ajal ta seda teha
võib ning kuidas ta selle võib formuleerida. *8 Küsimisest
ja küsimuse asetusest ei sõltu ainult referendumi tulemus. Vastupidi levinud
arvamusele kehtib see samamoodi ka rahvaalgatuse puhul. Rahvaalgatus sõltub iga
kord selle käivitaja initsiatiivist. Tema määrab rahvaalgatuse küsimuse. See
päris algatus on alati väheste asi, olgu siis tegemist üksikisiku või grupiga.
Erinevus referendumist seisneb vaid selles, et rahvaalgatuse puhul on õigus
küsimust püstitada vaba ja kuulub kõigile, mitte üksnes teatavale piiratud
hulgale isikutele või mõnele riiklikule organile. Lubades rahvaalgatust,
antakse niisiis päris oluline potentsiaalne poliitiline võimupositsioon mingile
hulgale kodanikele või ühiskondlikele gruppidele. Selle kohta leiab palju
näiteid referendumidemokraatia praktikast Šveitsis. *9
2. Teine põhjendus puudutab demokraatia
pluralismi teooria tulemusi ja sellega kaasnenud diskussiooni, mida on peetud
eelkõige Ameerika Ühendriikides. *10 Demokraatia pluralismi teooria
lähtealuseks ja mudelettekujutuseks on huvitatute üldine osalus ja huvide
relevantsus poliitilise tahte kujundamise protsessis – mis lõpuks vastab
otsedemokraatia lähtekohale. Empiirilised vaatlused ja analüüsid viisid aga
selge eliidiga struktuuri tuvastamiseni: ainult teatav eliit kasutab
olemasolevaid osalusvõimalusi ning väljendab seejuures iseenda kitsamaid huve.
Seetõttu saavad need poliitilises protsessis eelisseisundi. Selline protsess
toimib väiksema kommuuni tasandil niisamuti kui riigis. *11
Põhjust pole raske ära tunda. Üldise
poliitilise osalusraami täitmiseks on vaja algatust; see aga ei lähtu igalt
inimeselt, vaid algatuse kandjatelt, kes ühinevad esindavateks juhtorganiteks
ning saavad oma küsimusele vajaliku tagasiside. Just niimoodi, aga ka ainult
niimoodi toimub huvide demokraatlik organiseerimine. Järgmine äratundmine
seisneb selles, et üldise poliitilise osalusraami täitmine pluralistlike
huvidega ja ärakasutamine kirjeldatud viisil toob endaga kaasa poliitilise
tahtekujunduse segmenteerumise. *12 Kui
moodustunud huvigrupid on poliitilise tahte kujundamisel määravateks ja
konstitueerivateks teguriteks, puudub poliitilises protsessis koht
fundamentaalsete konfliktide lahendamisele. Need surutakse alla või tõrjutakse
kõrvale, sest saavad väljendumisvõimaluse vaid kõikide kodanike kaasamise
korral. Kodanike üldine kaasamine satuks aga vastuollu iga spetsiifilise huvi
väljendamise ja selle huvi üle vaidlemisega ning purustaks elitaarsete
huvigruppide süsteemi. Ka sellele tähelepanekule on olemas mõistetav selgitus.
Fundamentaalsete konfliktide väljendamine, milles osalevad kõik, ei toimu
samuti iseenesest. Ka selleks on vaja juhtorganeid, kes tõstatavad ning
formuleerivad diskuteeritava küsimuse, mille kohta saab langetada otsuse.
Huvide pluralismile rajatud poliitilises osalusraamis on sellega aga omad
raskused. Tegelemine fundamentaalsete konfliktidega ei vasta ühele või teisele
spetsiifilisele huvile, pigem on see kõikide nende huvide suhtes risti
vastupidine ning poliitilise väljendusvalmiduse potentsiaal on arutelus
erinevate huvide üle suuresti juba absorbeerunud või ammendunud.
Küsimine nende asjaolude põhjuse järele viis
empiiriliselt tõestatud tulemuseni, et poliitilise osalemise huvi ei ole
kodanike jaoks fundamentaalne sellisel viisil, et osutuks kõigist teistest
huvidest olulisemaks ja esmasemaks. Pigem konkureerib poliitiline osalemishuvi
üksikisiku kõigi teiste huvidega ning just see konkurentsiolukord on
poliitilise osalemishuvi jaoks fundamentaalse tähendusega. *13
Üksikisiku elu ei ole pühendatud poliitilisele osalemisele. Erinevalt ehk
Ateena demokraatiast, mille kodanikel kui isandatel olid orjad ja teenijad, ei
ole poliitiline osalus tänapäeval kodanike jaoks isegi mitte olulisem muudest
huvidest. Poliitiline aktiivsus ja sellega kaasnev kaasamine on seetõttu nagu
iseenesest vähemuse asi. Eelkõige kehtib see igapäevase poliitilise tegevuse
kohta, ehkki selle mõju ja tähtsus üha kasvavad. Siia lisandub eesseisvate
otsuste üha suurem hulk ja otsustamise keerukuse kasv – needki tingivad kumbki
omalt poolt poliitilise osalemise üha professionaalsemaks muutumise.
Ka siit tuleneb oluline järeldus.
Üksikisikute üldise poliitilise osalemise võimaluse postulaat, niisamuti
sellele vastavalt kujundatud põhikorraraamistik näivad väljapoole ja
normatiivselt vaadates küll omavat otsedemokraatia iseloomu, tegelikus
poliitikas õigustatakse sellega aga aktiivsete vähemuste poliitiliste võimu- ja
mõjupositsioonide legitiimsust ja arenguruumi. Otsedemokraatia mantel pakub
kattevarju esindusstruktuuridele, mis saavad seejuures toimida vabalt ja
kontrollimatult.
3. Kolmanda põhjenduse eest võlgneme tänu
Hermann Hellerile. *14 Tema analüüsis ühelt poolt
ühiskondliku tegelikkuse reaalset vormi ning teiselt poolt sotsiaalse ja
poliitilise ühenduse olemust organiseeritud tegevus- ja mõjuüksusena. Heller on
otsedemokraatia probleemi käsitlenud sotsiaalteaduslikult ja ka organisatsiooniteoreetiliselt
ning taandanud selle oma alusteni.
Heller uuris sotsiaalsete ja poliitiliste
ühenduste tekkimist ja püsimajäämist inimkooslustes. Need ei teki ega püsi
eraldi substantsidena ega ka paljalt subjektiivsete ettekujutustena, vaid
üksnes mõju- ja tegevusüksustena. Nad teostavad end organisatsiooniliste
protsesside kaudu: inimliku tegutsemise ja käitumise mitmesuguses ja -kordses
koondumises, selle kindlaksmääratud suunas ning vastavas realiseerimises. *15
Siit kasvab välja tegevuste põimik, milles sagedased tegevused koonduvad
ühtseks tegevusstruktuuriks ning sellest tekib toimeüksus, mis võib olla
liigendatud. Kui sellist koondumist ega suundumust ühtseks tegevusstruktuuriks
ei ole, siis jäävad eraldiseisvad, koordineerimatult teotsevad üksikisikud
lihtsalt üksteise kõrvale tegutsema. Grupp kui piiritletud üksus tuleneb alles
selgesuunalisest, omavahel seotud interaktsioonist. See kutsub esile, loob ja
kannab edasi grupi kui tegevus- ja toimeüksuse
ühtsuse.
Seda sidet
aitab ette kujutada jalgpallimeeskonna või marsisammul liikuva sõjalise
kompanii näide. Nii väljapoole paistev kui ka toimiv tegevusüksus moodustub ja
tekib alles tänu ühtsele juhtimisele ja selle kaudu, mis võimaldab mitmete või
paljude üksikisikute käitumist siduda ühtse eesmärgiga ja sellele suunata.
Mõjuüksuste teokssaamine sellisel viisil
sõltub omakorda ühe või mitme juhtiva organi olemasolust, mille ühendav ja
organiseeriv funktsioon leiab väljenduse tekkinud mõjuüksuses. *16
Selle funktsiooni täitmine ei ole juba olemasoleva mõjuüksuse väljund, pigem
kutsutakse mõjuüksus kui kindlal viisil kujundatud, suunatud ja ühendatud
mõjusuhe siin alles esile. Heller osutab õigesti asjaolule, et sellise tegevus-
ja mõjuüksuse teokssaamiseks ei piisa isegi kõikidel osalejatel tõepoolest
eksisteerivast ühtsustahtest, nn tahteühendusest. *17
Selline ühtsustahe on veel vormimata. Et niisugune ühtsustahe võiks muutuda
tegevusüksuseks, on lisaks vaja otsustusi plaanitava koondumise liigi ja eesmärgi
kohta, ühiselt kantud ja ühiselt elluviidava sisulise suuna kohta ja seega
teiste võimaluste välistamise kohta, samuti seejuures kasutatavate vahendite
kohta.
Selle paratamatult vajaliku tegevuse juures
toimivad juhtivad organid omal algatusel ja iseseisvalt. Nende tegutsemine võib
olla ajendatud või ka soovitatud olemasolevast olukorrast ja sellest
tulenevatest ülesannetest, paljude üksikisikute tahtest või ootustest.
Konkreetse, sisuliselt määratletud algatusena, mis kutsub esile ja kannab edasi
tahte koondumise ja mõjuüksuse, on see oma olemuselt loov akt, mitte juba
paikapandu täideviimine või pelk rakendamine. *18 See
selgitab sotsiaalsete ja poliitiliste tegevusüksuste toimimisviisi ja
tegelikkuses väljenduva vormi paratamatut omapära: see on ikka ja jälle korduv,
asja enese pärast vajalik küsimise ja vastamise, väheste tegevuse ja paljude
heakskiidu või tagasilükkamise suhe.
Heller ise
rakendas oma teooriat demokraatia kui riigi- ja valitsusvormi analüüsimisel.
Tema „Riigiõpetuses“ on selle kohta märgitud: „Ka võrdsete sotsiaalsete
võimalustega demokraatia tingimustes saab rahvas valitseda ainult
valitsemisorganisatsiooni abil. Igal organisatsioonil on vaja aga autoriteeti
ja kogu võimu teostamine allub väikeste arvude seadusele: need, kes viivad ellu
organisatsiooniliselt ühendatud võimuambitsioone, peavad alati omama teatud
määral otsustamisvabadust, mis ei ole demokraatlikult seotud.“ *19
Lisaks rõhutas ta, et see kehtib ühtviisi nii riigiaparaadi kui ka poliitiliste
parteide võimustruktuuri
kohta.
III. Demokraatia kui riigivormi
mõiste ja ülesehitus
Mis tuleneb nendest põhjendustest demokraatia
mõiste ja tegelikkuse jaoks?
1. Esimene tulemus on võimalik kokku
võtta nii, et demokraatia kui riigivormi mõistet ei saa sisustada vahetu
demokraatiana. Igapäevane rahvahääletus (plébiscite de
tous les jours) ei ole riigivorm (Carl Schmitt).
Sellega muutuks mõistekujunduse lähtekohaks teaduslikus uurimises kindlaks
tehtud ja tõendatud irreaalsus ning moodustataks demokraatia mõiste, mille tuum
ja tegelikult ka eesmärk oleksid algusest peale realiseerimatud. Iga tegelik
demokraatia oleks sellise mõiste jaoks vigane, puudulik või koguni
legitimeerimatu. Demokraatia nõuete permanentne mittetäitmine muutuks
demokraatia mõiste paratamatuks osaks. Ma ei pea võimalikuks, et see saaks olla
teadusliku mõistekujunduse idee.
Kui riigivormina on demokraatia poliitilise
võimu ja võimu organisatsiooni vorm, siis peab ta igal juhul moodustama teatava
otsustamis- ja mõjuüksuse ning kutsuma esile üksiktahete suhtelise ühtlustamise
süsteemi. *20
Selleks on vältimatult vajalikud juhtivad ja iseseisvalt tegutsevad, selles
mõttes representatiivsed organid. Need on demokraatliku võimuorganisatsiooni
võimalikkuse paratamatud tingimused. Ja nimelt mitte alternatiivina või
järeleandmisena faktilistele ruumilis-tehnilistele või arvulistele asjaoludele,
vaid algupäraselt vajalikena. Poliitilise kogukonna demokraatliku
organisatsiooni ülesandeks ei saa seega olla korraldustest sõltumatu
juhtimisvõimu ja iseseisvalt tegutsevate esindajate kaotamine või nende
tähtsuse piiramine vältimatu miinimumini – lähenemaks „ehtsale“ demokraatiale.
Pigem seisneb ülesanne selles, et selline juhtimisvõim ja sellised esindajad
peavad igal juhul jääma ja need tuleb vajadusel isegi püsivaks muuta, kuid
allutada samas demokraatlikule legitimeerimisele ja demokraatliku
tahtekujunduse avatud protsessile, samuti siduda vastutuse ja demokraatliku
kontrolliga, et nende tegutsemine oleks ning ka saaks olla autoriseeritud
tegutsemine rahva jaoks ja rahva nimel. *21 Demokraatia
mõiste peab sisaldama ja väljendama realiseeritavat kontseptsiooni
demokraatlikust võimuorganisatsioonist ja võimu teostamisest, mis kaasab
esindamise kui demokraatiat konstitueeriva elemendi, mitte lähtuma demokraatia
tegelikkuse ja teostamistingimuste vastu olevast illusoorsest ja utoopilisest
mõttemudelist.
2. Riigivõimu realiseeritava demokraatliku
organisatsiooni üksikud elemendid võib kokku võtta kolmes põhipunktis. *22
Esiteks, iseseisvalt tegutsev juhtimis- ja otsustamisvõim peab olema pidevalt seotud
rahvaga, st riigivõimu ja riigiametite õiguslikult legitiimne ülesehitus on alt
üles. *23
Teiseks tuleb takistada esindajate iseseisvuse kasvamist suveräänse
positsioonini, sest nende juhtimisvõim saab olla üksnes ametiga seotud ja
õiguslikult piiratud volitus. Kolmandaks, esindajate juhtimis- ja otsustusvõim
peab olema demokraatlikult korrigeeritav ja tasakaalustatud, olgu siis
esindajate tagasikutsumise või rahva enda poolt tehtavate sisuliste otsuste
kaudu. Rahva otsustel üksikutes sisulistes küsimustes rahvahääletuse kaudu on
riigivõimu demokraatlikul korraldamisel kindlasti oma roll, ainult et mitte
kogu konstruktsiooni aluspõhimõttena, vaid tasakaalustava ja korrigeeriva
elemendina. Sellistena võib ja tulebki neid mõista demokraatliku põhikorra organisatsiooni
osana. *24
Mis on siis riigikorra demokraatliku
organisatsiooni teostatavuse ja riigivõimu seesuguse teostamise tulemus?
Sellega pannakse alus riikliku tegevusüksuse toimimiseks paratamatult vajalike
iseseisvate juhtimisorganite ja nende juhtimisvõimu juriidiliselt kujundatud,
korduvalt ja pidevalt toimuvale demokraatlikule autoriseerimisele.
Kuivõrd see autoriseerimine ei toimu vaid üks kord ja edaspidi ollakse
igasugusest kontrollist vaba, nagu Thomas Hobbesi teoorias, *25
vaid pidevalt nii tagasikutsumise kui ka vastutuse kaudu, paneb see aluse
omistamissuhtele. Iseseisvad juhtimisorganid, mis on sellises vormis
autoriseeritud, tegutsevad rahva nimel ja rahva jaoks, kujutavad endast
rahvast, mis on organiseerunud poliitiliseks tegevusüksuseks. Selles tähenduses
on nad rahva esindajad ja nii organiseeritud riigivõim on demokraatlik
esinduslik riigivõim.
B
Sellega tekib aga küsimus, kas niisuguse
omistamissuhte loomisega teostub juba ka rahva sisuline esindamine riiklike
juhtimisorganite tegevuses. Raske on ju vastu vaielda asjaolule, et mainitud
legitimeerimistoimingute ja tagasisidesuhete teel loodud omistamissuhe võib
muutuda paljaks, teatud määral alasti tahte delegeerimiseks, ilma et selles
avalduks püüd esitada ja panna maksma rahva tegelik tahe selle mitmekülgsuses,
aga ka ühises siduvuses. Nii tekib põhimõtteline küsimus esindamise tähenduse
kohta demokraatias kui realiseerunud rahvavõimus.
I. Esindamise erinevad mõisted
Sellele vastamiseks küsime kõigepealt esinduse
mõiste kohta. Nüüdisaegses riigi- ja konstitutsiooniteoreetilises diskussioonis
kasutatakse „esindamist“ kahes tähenduses. *26
1. Formaalses tähenduses räägitakse
esindamisest seoses iseseisvate juhtimisorganite autoriseerimisega rahva või
kodanike poolt. Esindamine tähistab olemasolevat või sellega loodud
legitimeerimis- ja omistamissuhet juhtimisorganite tegutsemise ja rahva vahel.
Juhtimisorganid tegutsevad esindamisel rahva nimel ja rahvana, neil on voli
kohustada rahvast oma tegutsemise kaudu. *27 Selles
tähenduses tuleb rääkida esindamisest formaalses tähenduses (formaalse
esindamisena).
2. Sisulise
esindamise puhul on seevastu oluline, et ükskõik mis moel rahva poolt
autoriseeritud ja legitimeeritud tegutsemises viiakse ellu ja väljendatakse
rahva tahet sisuliselt. Siin seisneb esindamine selles ja saab teoks nii, et
üksikisikud ja kodanikud tervikuna (rahvas) saavad juhtimisorganite
tegutsemises tunda ära iseennast, taasleiavad nii igaühe erinevad arusaamad kui
ka selle, mida kõik koos õigeks peavad ja tahavad. Selle juurde kuulub, et
üksikisikud − esmalt üksnes formaalselt esindatuna – näevad kõiki kooselu
üldisi küsimusi esindajate poolt läbi räägituna ja lahendatuna viisil, mis
vaatamata eriarvamustele ja arusaamade erinevusele võimaldab ja tekitab
võimaluse nende lahenduste ja otsustega samastuda. Esindajate volituse kõrvale
väliselt kohustada (st käsutada) asetub siin võime saavutada nõusolek ja
valmidus kuuletuda. *28
Esindamine selles sisulises mõttes on
protsess, täpsemalt vaimne poliitiline protsess. Tegemist ei ole eelnevalt ja
iseenesest olemasoleva, ehkki nähtamatu entiteedi või substantsiga, mis saab
selles protsessis väljenduse; *29 esindus võib teostuda või ebaõnnestuda
ja laguneda. Õiguslikult vaadatuna, see tähendab õiguslike meetmete kaudu, saab
seda küll võimaldada, aga mitte tagada – see peab kuju saama esindajate
konkreetses tegevuses ja selle kaudu.
3. Teostunud demokraatia jaoks on vajalikud
mõlemad esindamisviisid. Formaalse esindamise puhul on demokraatial oma
õigusvormiline autoriseerimis-, legitimeerimis- ja omistamissuhe. See loob
demokraatliku riigi struktuuri selle välisel kujul, aga ka ainult sel kujul.
Alles sisulise esindamise lisandumine on tingimus selleks, et demokraatia ei
manduks vaatamata oma vormilisele representatiivsele struktuurile delegeerivaks
individuaal- või grupivõimuks ega ka mitte enamuse vahelduvaks absolutismiks,
vaid teostaks rahva võimu ja üksikisiku poliitilist osalust. Selles mõttes
konstitueeritakse demokraatias ühelt poolt (formaalse) esindamise kaudu võimu,
teiselt poolt teenib (sisuline) esindamine võimu piiritlemist ja sisulist
sidumist rahvaga. Sellest vahendamisprotsessist sõltub iga demokraatia, sest ta
ei ole realiseeritav vahetu osalusdemokraatiana.
II. Demokraatliku esindamise sisu ja teostamine
Kuidas see sisuline esindamine aga teostub
ning kuidas see võiks püsida?
1. W. Hennis on osutanud ameti mõiste
tähtsusele esindusdemokraatia jaoks. *30 Mulle näib, et see on õige lähtepunkt.
Kui mõista iseseisvalt tegutsevate formaal-representatiivsete juhtimisorganite
positsiooni ametina, siis on leitud tagatis, et esindusliku tegutsemise eeldusena
paratamatult vajalik vabastamine partikulaarseostest ja baasimperatiividest ei
manduks meelevaldsuseks, individuaalsete võimukandjate „paljaks“ tahteks. Ameti
mõistesse kuulub kasulikkus teistele, suunatus ülesannetele ja vastutusele,
mis erinevad omaenese huvidest; *31 inglise keeles nimetatakse seda trusteeship.
Esindavate juhtimisorganite tegutsemisele ülekantuna tähendab see, et määrav ei
tohi olla tegutsevate indiviidide endi loomulik tahe, vaid „ametlik“, avalik
tahe, mis vastab üldsuse nõudmistele, kogu rahva huvidele ja mis realiseerib
objektiveeritud ülesande. Tegutsemise suund on määratud üldisest, loomuliku
tahte ja loomulike huvidega kattumatust lähtekohast ning see realiseerib just
üldisest tuleneva seose ja kohustuse.
2. Milles seisneb aga see üldine lähtekoht demokraatliku
esinduse jaoks? Siinkohal kerkib üles probleem, mis vajab veel lahendamist.
Ühelt poolt on tõusmine pelgalt loomulikust empiirilisest tahtest ja sellega
seotusest kõrgemale vajalik, et sisuline esindamine üldse realiseeruks; teisalt
ei saa see suunatus ja suhe olla volitus, mis lubaks juhtimisorganite
tegutsemise täielikult lahti haakida demokraatlikust tahtekujundamise ja
mõttevahetuse protsessist. Kui see oleks nii, kujutaks sisulise esindamise nõue
endast vaid argumenti, varjamaks seda, et avalik huvi, üldsuse huvid, üldine
heaolu jms määratletakse ülimuslikult, rahvast ja demokraatlikust protsessist
äralõigatult. Üldist, kõiki hõlmavat lähtepunkti ei ole seetõttu võimalik leida
ilma rahvast arvesse võtmata. Siin ei mõelda ideaalset või hüpoteetilist, vaid
tegelikku rahvast. Vaid sel juhul on sisuline esindamine ka demokraatlik
esindamine. *32
Kuidas seda lähtepunkti aga määrata, ilma et
esindamine muutuks ühelt poolt taas vaid loomulike empiiriliste tahete summaks,
täpsemalt paljude üksikisikute loomulikeks empiirilisteks taheteks, ja et
teisalt ei osutuks esindamine lõpptulemusena pelgalt arvamusuuringute kogumiks? *33
Mulle tundub, et viimaste aastakümnete diskussioon esindamise teemal lubab siin
edasi minna ja annab osutatud probleemile võib-olla ka lahenduse. Selles
diskussioonis on saanud selgeks, et sisulise demokraatliku esindamise üldine
lähtekoht sisaldab paratamatult normatiivset momenti ja peabki seda sisaldama,
st juhatab meid väljapoole loomulike empiiriliste tahete ja vastava tahte
delegeerimise sfääri.
Tasub täpsemalt vaadelda mõlemaid
diskussiooni suundi, mis siin on tekkinud: pigem teoreetilise orientatsiooniga
diskussiooni Saksamaal ja pigem empiirilise orientatsiooniga diskussiooni
Ameerika Ühendriikides. Saksa diskussioon lähtub sellest, et esindamise
käsitamine ajatute ideede või väärtuste väljenduse või kehastusena, nagu see
oli määrav veel Gerhard Leibholzi käsitluses, *34 on
kuulutatud problemaatiliseks. Samas ei tohiks esindamisena käsitada ka lihtsat
empiiriliste üksiktahete esindamist. Nii ei ole Carl Schmitti jaoks esindamine
seotud mitte kõikide üksikisikute tahtega, ka mitte rahva empiirilise tahtega,
vaid rahva kui poliitilise ühendusega, mida eristatakse rahvast selle
loomulikus olekus. *35 Erich Kaufmanni käsitluses on
esindamise lähtepunkt rahvavaimu kui indiviide mõjutava reaalse vaimse jõu
kujundatud rahva tahe, mis vormub ja väljendub selle rahva esindajas rahvavaimu
toimel. *36
Siegfried Landshuti jaoks ei avaldu ega ilmne esindamises mitte rahva
empiiriline psühholoogiline tahe, vaid regulatiivne printsiip, (avaliku
poliitilise) elamisviisi juhtidee, mispeale suure inimhulga elu omandab
ühendava tähenduse: rahva elu on üldine ja ühine selle kaudu, et rahvas näeb ja
mõistab end ühisusena paljudes
üksikutes. *37
Ameerika diskussioon püüab ületada
antinoomiat ühelt poolt üksnes formaalse esindamise vahel, mis annab valimise
kaudu legitimeeritutele täieliku tegutsemisvabaduse iseseisvate ja sõltumatute
usaldusisikutena (trusteeship), ja teiselt poolt korraldustest sõltuva
esindamise vahel, mis vastab imperatiivse mandaadi ja üldise poliitilise
osalemise mõttele. Ameerika diskussiooni kandvaks mõisteks on muutunud reageerimine(responsiveness). *38 Natuke lihtsustatult kokkuvõetuna
tähendab reageerimine esindajate vastuvõtlikkust ja tundlikkust
esindatavate soovide ja huvide suhtes, millega seondub ka kohane
vastuvõtuvõime. See ei sea esindajat neist sõltuvusse ega jäta talle vaid
täideviija rolli, vaid säilitab esindaja omaalgatuse ning võime näha ette või
ennetada vajadusi ja huve, samuti valmiduse langetada vastandlike või
lahknevate huvide ja nõudmiste korral asjakohaseid otsuseid, mis on suunatud
õiglase kompromissi või üldise huvi saavutamisele. Lähemal vaatlusel jõutakse
siin samuti normatiivsetest arusaamadest kujundatud keskkohta äärmuslike
positsioonide vahel, kus ühele poole jääb mandaadivaba formaalne esindamine ja
teisele poole instruktsioonidest sõltuv volitatus. Kui arendada seda
reageerimise mõistet edasi, siis viib see ühe vana ideeni representatsiooni
diskussioonis, mille eest võlgneme tänu Hegelile. Selle kohaselt eeldab
esindamine spetsiifilist mittejuriidilist suhet mõlema poole – esindaja ja
esindatava – vahel, mis põhineb usaldusel ja tuleb selles esile: „Me usaldame
inimest, sest näeme teda aru saavat, et ta ajab minu asja nagu enda asja, oma
parimate teadmiste ja veendumuste kohaselt.“ Esindamisel ei ole siis enam
sellist tähendust, nagu oleks „üks (isik) teise asemel“ tegutsemas, vaid huvi,
asi, millega on tegemist ja mida aetakse, on esindajas „tegelikult olemas“. *39
Mõlemad diskussioonid osutavad sellisele
esindamise mõistele, milles sisaldub üldine normatiivne moment. See ei ole aga
iseseisev ega enese jaoks olemas, ei otsi täiuslikke ideid ega kehtima pidavaid
väärtusi iseenesest, vaid lähtub rahvast ja kodanikest ning vahendab seejuures
nende vajadusi ja huve neid ühendavate ettekujutustena. Nii nähtub esindamine
(dialektilise) protsessina, mitte juba valmis oleva substantsi või entiteedi
lihtsa esituse ja väljendusena. *40 Selle kutsub esile esindajate
tegutsemine, mis vastab teatavatele sisulistele nõudmistele: erinevate huvide
ja vajaduste sissetoomine nende tegutsemisse ja otsustamisse, samas aga selle
esitus ja väljendus, mida kodanikud on teadvustanud ja tajunud oma ühiselu korralduse
siduva ühisosana (kus on oluline ka vajaduste ja huvide tasakaalustamine ja
käsitlemine kindlal viisil). Just nii saavutatakse see, et üksikisikud
samastavad end esindajate tegutsemisega, näevad end olevat esindatud ning
lasevad end sisemiselt kohustada.
3. Demokraatliku esindamise protsessi ja
struktuuri saab niimoodi selgesti kirjeldada. Demokraatlik esindus on kodanikes
leiduva rahva kui sellise olemuse ja pildi esitus ja väljendus, mis vastab
kodanike ettekujutusele üldiste küsimuste käsitlemisest ning vajaduste ja
huvide vahendamisest üldiseks. See on nii, kui üksikisikud näevad omaenese
kodanikumina (citoyen) ja rahvas oma rahvamina üldise tahte (volonté
générale) avaldumisena esindajate tegutsemises, nende kaalutlustes,
otsustustes ja küsimustes rahvale. *41 Esindus osutub siin
vahendamisprotsessiks kodanike tahtest üldiseks tahteks, mille olemus kui volonté
générale on silmnähtavalt erinev pelgalt kõikide tahete summast (volonté
des tous). Demokraatlik esindamine saab sellisel viisil tekkida ja
kindlustuda, aga ka lõppeda ja laguneda.
III. Demokraatlik esindus ja lahknemise probleem
(Sisulise) demokraatliku esindamise omapära ja
teostumise äratundmine aitab aru saada sellest põhjapanevast tähendusest, mille
demokraatia omandab esindusdemokraatiana. Esindamisele toetuv ja sellest sõltuv
demokraatia aktsepteerib lahknemist ning sellega toimetulemist avalikult ja
avatult. *42
Poliitiline tahtekujundus ja valitsemine kujunevad esindusdemokraatias nii, et
siin ei jäeta tähelepanuta ega heideta ka organisatoorselt kõrvale isiku
lahknemist inimeseks (homme) ja kodanikuks (citoyen) konkreetsel
juhul ning kõikide tahte (volonté des tous) ja üldise tahte (volonté
générale) lahknemist rahva puhul. Need lahknemised võetakse hoopis avatult
teatavaks ja arvesse. Osalusdemokraatia eeldab, et lahknemine on vahetult
kohalviibiva rahva otsuse puhul juba varem lahendatud ja väljenduse leidnud,
autoritaarsed poliitilised korrakontseptsioonid võtavad selle lahendamise
poliitiliselt protsessilt ära ning annavad ühe isiku või väikese isikute grupi
(juhtorganite) meelevalda. Esindusdemokraatia seevastu hoiab seda lahknemisega
toimetulemist avatu ja avalikuna ning asetab selle lahendamise poliitilisse
protsessi; rahvamina realiseerumine ja toime saab avatud esindamisprotsessi
kaudu võimalikuks nii institutsionaalselt kui ka menetluslikult ning peabki
just sellises poliitilises protsessis teoks saama. Mida üksikisik kogeb oma
elus ülesande ja probleemina ja mille lahendamiseks tal peab olema vabadus,
kordub siin kohasel moel poliitilise ühiselu organiseeritud praktikas. *43
Selles mõttes võib demokraatlikku esindamist mõista tõepoolest grupi
dialektilise suhtlusena iseendaga. *44
Seejuures tekib reaalne võimalus leida
positiivne ja produktiivne lahendus lahknemise probleemile. Lahknemise teine
poolus ei eksisteeri mitte ainult üksikisiku nõudena iseendale, see iseseisvub
institutsionaalselt representatiivsetes juhtorganites ja jõuab neis konkreetse
teostuseni. Nad astuvad avaliku isikuna vastu üksikisiku loomulikule minale ja
iseendale. *45
See lihtsustab tegeliku mina ja iseenda väljendamist kindlal viisil: esindajad
võivad sellist nõuet avalikult väljendada ning nad võivad selle esitada
küsimusena paljudele ja piisab vaid hulga heakskiidust. Üldise esiletoomiseks
ja esitamiseks pole vaja kasutada ideed paljude vahetust osalusest ning ära
jäävad ka sellega seotud raskused. Siin kirjeldatut võib sõnastada ka
teistpidi. Kui lahknemine on esile tulnud ja nõuab lahendamist ning seega tuleb
hakkama saada sotsiaalsete, majanduslike ja poliitiliste konfliktidega, ei teki
poliitilise võimu orienteeritus kodanike ühistele arusaamadele ja avaliku elu
põhimõtetele iseenesest rahva identiteedist ja vahetust osalusest. Lahknemine
tuleb pigemini enamasti kõigepealt saavutada, teadlikult tekitada. Selle
eelduseks on poliitilise otsustamise suhteline iseseisvus vahetust
demokraatlikust osalemisest ja selle representatiivne kujundamine. *46
Siin peituvast võimalusest tuleb ainult kinni haarata, eelkõige nende poolt,
kes on seatud iseseisvalt tegutsema vaba mandaadi kaudu selleks olemasolevates
juhtorganites, parlamendis ja valitsuses; nad peavad tahtmaolla
rahva esindajad (sisulises mõttes). Kui nad seda ei tee, siis ei saa
realiseeruda (sisuline) esindamine ning rahvas jääb ilma võimalusest end
väljendada. *47
C
Kui demokraatlik esindamine ei ole juba
tagatud demokraatlikus legitimeerimis-, tahtekujundus- ja otsustamismenetluses,
vaid see tuleb alles luua ja saavutada, tekib küsimus esindamise ärajäämise või
lagunemise tagajärgede kohta. Sellega oleme jõudnud demokraatliku esinduse
probleemide ja raskuste juurde tänapäeval. Demokraatliku esindamise ärajäämise
tagajärjed võivad iseenesest olla väga mitmesugused ja erineva raskusastmega.
Tänapäeval väljenduvad need eeskätt kodanikualgatuste suuremas esilekerkimises,
aga ka võõrandumises poliitilistest parteidest või üldse poliitikast. *48
Kui esindajate tegutsemise kaudu saavad üksikisikute või ka üldse kodanike
poolt esindamisele seatud ootused petetud ja nad ei suuda end esindajate
tegutsemises ära tunda, tekib paratamatult küsimus demokraatliku tahtekujunduse
ja otsustamismenetluste mõtte ja isegi legitiimsuse kohta. Seejuures ei ole
pettumuse või samastumise jaoks oluline see, kas igal konkreetsel juhul on
esindajate esitatud argumendid sisuliselt kooskõlas nende tehtud otsustega;
tegemist ei ole kokkulangemise või isegi vastavuse müüdi probleemiga. *49
Oluline on veel kord rõhutada, et käsitletavaid küsimusi arutataks ja
lahendataks viisil, mis tõotab isegi eksisteerivate eriarvamuste korral üldist
arusaamist ning kinnitab, et tegemist on kõiki ühiselt puudutavate ja sellest
aspektist lahendatavate asjadega, et toimub üksikute arusaamade vahendamine
üldiseks arusaamaks. Selles tähenduses ei ole võimalik demokraatlikku
esindamist asendada, selle puudumine või lagunemine puudutab vältimatult
demokraatia legitiimsust ning sellega kohe ka valmidust alluda olemasolevatele
menetlustele ja tehtud otsustele. Vastutus demokraatia saatuse eest, selle
õnnestumine või selle lagunemine on seetõttu esmajoones esindavate
juhtorganite, valitud ja vastutavate esindajate kätes parlamendis, valitsuses
ja parteilise demokraatiaga riikide puhul ka poliitilistes parteides. *50
Siin öeldust võib jääda mulje, et
demokraatia teoreetilised ja praktilised poliitilised probleemid kantakse
kergel käel üle moraali tasandile – nagu oleks esindusdemokraatias esinevate
vajakajäämiste sügavama analüüsi asemel osutatud moraalinõuetele. Lisaks võiks
esitada veel ühe vastuväite: kui esindusdemokraatia funktsioneerimise
tingimuste ja legitimatsiooni hulka kuulub (sisulise) demokraatliku esindamise
teostamine, siis kas selle tegeliku teostamise võimalus on üleüldse suurem kui
eespool kõrvale heidetud vahetu osalusdemokraatia kontseptsioonil? Kas
selliselt vaadates ei põhine esindusdemokraatia samuti illusoorsetel eeldustel
ja oletustel?
Sellistesse vastuväidetesse ei või suhtuda
kergekäeliselt, sest need näitavad veel kord selgesti demokraatia kui riigi- ja
valitsemisvormi probleemi. Vahetu demokraatia kui demokraatia ehtsaima vormi kontseptsiooni
kriitika tugines asjaolule, *51 et see räägib vastu rahva tahte
kujunemise ja väljendamise sotsiaalmajanduslikult ja sotsiaalteoreetiliselt
tõendatud tingimustele ning poliitiliste tegevusüksuste eksisteerimise
vormidele. Esindusdemokraatia realiseerimise probleemid on teistsugused. Need
ei asu tegelike, sotsiaalstruktuuriliste, vaid eetilis-normatiivsete
asjaolude ja võimaluste valdkonnas. Asjaolu, et sellised eetilis-normatiivsed
asjaolud ja võimalused kuuluvad samuti riigivormi realiseerimise tingimuste
hulka, võib näida esialgu võõrastav. Aga see toetub üksnes vanale kogemusele,
mis on küll alates 19. sajandist riigi- ja riigivormiõpetuses sügavale
unustusehõlma lükatud, *52 nimelt et inimeste kooselu kandvat
korda ei saa luua ja sisse seada üksnes organisatsiooni, osaluse,
legitimatsiooni ja kontrolli küsimuste, st ratsionaalsete ja funktsionaalsete
abinõude kaudu. Lisaks sellele on vaja eetilis-normatiivseid orientiire, kujundamist ja realiseerimist. See, mis
üksikisiku elus omab suurt tähtsust, isegi otsustab tema elu õnnestumise või
ebaõnnestumise, ei saa inimeste poliitilises kooselus muutuda ühtäkki
ebaoluliseks või jääda täiesti tähelepanuta. Organiseeritud kooselus mängib
seejuures olulist rolli institutsionaalne kujundamine kui sild orientiirist
realiseerumiseni; see takistab eetilis-normatiivsete orientiiride jäämist
algusest peale vaid abstraktseteks postulaatideks ning kergendab nende
elluviimist, osutub isegi teostamise tagatiseks
üldse. *53
Demokraatias vältimatult vajalik eetilis-normatiivne
orientiir leiab oma väljenduse ja seda kujundatakse demokraatlikus esinduses.
Selle kujundamise omapära on, et ta on toetatud küll menetluslikult (formaalne
esindamine), aga vaid vähesel määral institutsionaalselt ning olulisel määral
asetatud just avalikku poliitilisse protsessi; seal on tema teostumise
võimalus, aga ka kõik teostamise riskid. See võimalus peab võitlema kahe
raskusega, mida ei tohi alahinnata. Esimene raskus seisneb selles, et
demokraatlikul esindusel puuduvad eelvormid, mis aitaksid üksiktahteid ja ‑huve
vahendada üldiseks – funktsioon, mida vana korra (ancien régime) puhul
täitsid idee kohaselt korporatsioonid. *54 Tänapäeva
ühiskond on struktureeritud ja organiseeritud individualistlikult ja huvide
pluralismi alusel. Ühendused ja huvigrupid näevad oma ülesande või lausa
kohustusena tuua esile enese grupihuvid, võidelda nende tunnustamise ja
maksmapanemise eest. Üldisele huvile, üldisele hüvangule vms mõtlemise jätavad
nad riiklikele instantsidele, kelle otsuseid nad aktsepteerivad demokraatliku
korra raames, aga nad ei tee sellest oma ülesannet. See tähendab aga, et
vahendamisega üksiktahetelt üldiseni peavad tegelema ainult riiklikud
juhtorganid, tehes seda poliitika valdkonnas, ning vahendamine on seal
kontsentreeritud ega saa teostuda astmeliselt või sammhaaval. On arusaadav, et
esindusorganid pingutavad seetõttu sageli, võib-olla isegi pidevalt üle:
esindava tegutsemise ülesanne ja nõue, mis on peale pandud praktiliselt neile
üksi, muutub nende jaoks
liiga suureks.
Teine raskus
tuleneb sellest, et esindavad juhtorganid rahvaesinduses ja valitsuses on oma
positsiooni pärast avatud konkurentsi olukorras, kusjuures selle positsiooni
kaitsmine sõltub valijate häälte konsensusest. *55
Pingutus, mida nõuab esindav tegutsemine, ei muutu seeläbi vähemaks. Alatasa
hõigatakse välja näiliselt mugav ja lühiajalist edu lubav üleskutse, et
piirduda võiks vaid kõikide loomuliku tahtega, mitte püüda maksvusele aidata
ehtsat üldist tahet. Demokraatia ei tunne ega talu institutsionaalseid vahendeid,
mis sellist mõtteviisi takistada saaksid. Demokraatliku esindamise õnnestumine
jääb seetõttu lahtiseks erilisel viisil. Sellest saab delikaatne või ebamugav
probleem, kui tuleb võtta vastu otsuseid, mis puudutavad valusalt teatud
üksikisikuid või gruppe. Kui siis mingis demokraatlikus riigis puuduvad
südikad, esindava tegutsemise ja rahvale vajalike küsimuste esitamise
proovikiviks valmis juhtisikud ja -grupid – need on hädavajalikud parlamendis,
valitsuses ja poliitilistes parteides –, mandub demokraatia kiiresti
poliitiliseks iseteeninduseks või vajub raskete otsustamist vajavate küsimuste
korral koguni agooniasse, ilma et seda saaks institutsionaalselt takistada või
pidurdada. Sellest tulenev demokraatia labiilsus on selle omapära, mida ei saa
demokraatlikult selgeks väidelda ega ära organiseerida. Rahvas, kes
organiseerib ja kujundab oma poliitilist elu demokraatlikult, peab omama jõudu
ja olema valmis seda välja kannatama. Demokraatia on nii vaadatuna äärmiselt
nõudlik, võib-olla isegi raske riigivorm; selle eelduseks on poliitilise
kultuuri lai ja tugev alus.
Märkused:
*1 * E.-W.
Böckenförde. Demokratie und Repräsentation. Zur Kritik der
heutigen Demokratiediskussion. – Schriftenreihe der niedersächsischen
Landeszentrale für politische Bildung: Grundfragen der Demokratie. Folge 4.
Hannover 1983.
K. Eichenberger. Der Staat der Gegenwart.
Basel, Frankfurt am Main 1980, lk 96.
*2 Ateena demokraatia kirjeldust vt nt H. Kurz. Volkssouveränität
und Volksrepräsentation. Köln et al. 1965,
lk 28 jj. Atika rahvastiku koosseisu kohta, kellest kõige rohkem
kolmandik kuni neljandik olid täieõiguslikud kodanikud, vt V. Ehrenberg. Der Staat der Griechen. 2. Aufl. Zürich, Stuttgart 1965, lk 37 jj; T. Tarkiainen. Die
athenische Demokratie. München 1972, lk 48 jj,
51 jj, 53 jj.
*3 J.-J.
Rousseau. Du Contrat social. III raamat, 15. ptk (eestikeelses tõlkes J.-J. Rousseau.
Ühiskondlikust lepingust ehk riigiõiguse põhiprintsiibid. Tallinn 1998,
lk 130 jj „Saadikutest ehk esindajatest“ – tlk).
*4 K.
Marx. Erster Entwurf zum „Bürgerkrieg in Frankreich. – K. Marx,
F. Engels. Werke. Bd. 17. Berlin (Ost) 1962, lk 541 jj; K.
Marx. Der Bürgerkrieg in Frankreich. – Samas, lk 338 jj.
*5 W.
Euchner. Demokratietheoretische Aspekte der politischen Ideengeschichte. –
Politikwissenschaft. Hrsg. von G. Kress, D. Senghaas. Frankfurt am
Main 1969, lk 45.
*6 E.
Kaufmann. Zur Problematik des Volkswillens. Berlin 1931, uuesti avaldatud
väljaandes: Grundprobleme der Demokratie. Hrsg. von U. Matz. Wege der
Forschung, Bd. 141. Darmstadt 1973, lk 22 jj.
*7 Samas, lk 26.
*8 W. Weber. Mittelbare und unmittelbare Demokratie
(1959). – W. Weber. Spannungen und
Kräfte im westdeutschen Verfassungssystem. 3. Aufl. Berlin
1970, lk 185 jj: „Referendum on alati vastus küsimusele. Selle vastuse
sisu sõltub täiesti sellest, millistel asjaoludel, millise teema kohta ja
millise formuleeringuga rahvale küsimus esitatakse. Sellest tuleneb, et
referendumi korraldamise, selle ajahetke, selle teema ja selle formuleeringu
otsustamine kuulub konkreetsel juhul ülimate põhiseaduslike funktsioonide
hulka.“
*9 Vt selle kohta nt L. Neidhart. Plebiszit und pluralitäre
Demokratie. Bern 1970; J.-F. Aubert. Le référendum
populaire dans la révision totale de 1872/74. – Revue de droit suisse 1974, vol. 93 No I, lk 431; K. Eichenberger (viide 1),
lk 103 jj.
*10 F. W. Scharpf. Demokratietheorie zwischen Utopie
und Anpassung. 2. Aufl. Kronberg 1975,
lk 29 jj koos edasiste viidetega.
*11 Selle olulise tulemuseni jõuti demokraatia pluralismi teooria raames,
vt R. A. Dahl. Who Governs? Democracy and
Power in an American City. New Haven 1961.
*12 F. W. Scharpf (viide 10), lk 48 jj.
*13 Selle
kohta rohkem vt samas, lk 57 jj.
*14 H.
Heller. Staatslehre. 3. Aufl. Leyden 1971, lk 81 jj, 228 jj.
*15 Samas,
lk 83 jj, seoses riigiga lk 231.
*16 Samas,
lk 88 jj, 230.
*17 Samas,
lk 89 jj.
*18 Samas,
lk 233
*19 Samas,
lk 247. Vt ka H. Heller. Politische Demokratie und soziale
Homogenität (1928). – Grundprobleme der Demokratie (viide 6), lk 10.
*20 Samas.
*21 Selle
kohta vt ka Saksamaa Liitvabariigi parlamendi põhiseadusreformi uurimise
komisjoni lõpparuannet: BT‑Drs. VII/5924 = Beratungen und Empfehlungen zur
Verfassungsreform (I), Parlament und Regierung. Zur Sache 3/76, lk 49.
*22 Selle
kohta vt ka H. Heller (viide 19), lk 10 jj; M. Kriele.
Einführung in die Staatslehre. 1975, lk 244 jj.
*23 Roman
Herzog räägib tabavalt „demokraatliku legitimatsiooniahela“ põhimõttest, vt
T. Maunz, G. Dürig, R. Herzog, R. Scholz. Grundgesetz:
Kommentar. München, art 20 äärenr 48 jj.
*24 See
kehtib ka põhiseaduse kehtestamisel ja muutmisel. Oluline kriitika Saksa
põhiseadusreformi uurimise komisjoni lõpparuande kohta, millega peaks nõustuma
ka selle komisjoni liige, käib asjaolu kohta, et erinevalt seadusandluse
rahvahääletuslikest vormidest ei käsitletud selles aruandes üldse rahva
osalemist põhiseaduse muutmises.
*25 T.
Hobbes (Leviathan, 17. ptk) riigi rajamise ja allutamise lepingu tuumast, mis
seisneb selles, et „to appoint one Man, or Assembly of men, to beare their
Person; and every one to owne, and acknowledge himself to be the Author
of whatsoever he, that beares their Person, shall act or cause to be acted“
(artikli autori rõhutus). Vt ka H. Hofmann. Repräsentation. Berlin 1974,
lk 382–392, eriti 386 jj.
*26 Siinkohal
ei saa käsitleda „esinduse“ mitut muud tähendusvarianti, mis kujundati eelkõige
riigiteoreetilistes diskussioonides 19. ja 20. sajandil. Varase 20. sajandi
esindusteooriate kriitilist käsitlust vt H. J. Wolff. Theorie der
Vertretung. Berlin 1934, lk 16–91; esindamise diskussiooni alguse ja
arenduste kohta vt J. H. Kaiser. Repräsentation. – Staatslexikon der
Görres-Gesellschaft. 6. Aufl. Bd. 6. 1961, veerg 865 jj;
P. Badura. Grundgesetz. Bonner Kommentar. 2. Aufl. 1966, art 38
äärenr 23–34.
*27 Nii nimetas Prantsusmaa 1791. a konstitutsiooni III ptk art 2-4
seadusandlikku organit ja kuningat kui Prantsuse rahvareprésentants,
kellele rahvas on „delegeerinud“ pouvoir législatif’i japouvoir
exécutif’i. Ka J. C. Bluntschli (Allgemeines
Staatsrecht. 3. Aufl. Bd. 1. München 1862,
lk 478 jj) jaoks on esindamise juures primaarne autoriseerimis- ja
omistamissuhe organite kui üksiknähtuste tegutsemise ja rahva kui ühtsuse ja
kogumi vahel, mida piiras osalise esindamise seisuslik põhimõte. Samas
tähenduses rääkis esindamisest Otto von Gierke, sidudes selle riigi isiksuse (Staatspersönlichkeit) mõistega, vt
O. Gierke. Johannes Althusius und die Entwicklung der
naturrechtlichen Staatstheorien: Zugleich ein Beitrag zur Geschichte der
Rechtssystematik (1. Aufl. 1880). 4. Aufl. Berlin 1929, lk 211 jj; O. Gierke. Das
deutsche Genossenschaftsrecht. Bd. 1. Berlin 1868,
lk 822 jj. Juriidiliselt formaliseerituna ja selle poliitilisest
seosest eraldatult kasutab esindamise mõistet
G. Jellinek. Allgemeine Staatslehre. 3. Aufl. Berlin 1914, lk 566 (sissejuhatavas definitsioonis) ja
lk 582 jj.
*28 Põhjapanevalt
selle kohta vt M. Drath. Die Entwicklung der Volkspräsentation (1954). –
Zur Theorie und Geschichte der Repräsentation und der Repräsentativverfassung.
Hrsg. von H. Rausch. Darmstadt 1968, lk 275 jj, 292 jj;
lisaks
S. Landshut. Der politische Begriff der Repräsentation (1964). – Samas,
lk 491 jj; U. Scheuner. Das repräsentative Prinzip in der
modernen Demokratie. – Verfassungsrecht und Verfassungswirklichkeit.
Festschrift für Hans Huber zum 60. Geburtstag 24. Mai 1961. Bern 1961,
lk 240 jj koos viidetega. Tänu osutuse eest volitusele teisi kohustada kui
esindamise tunnusele võlgnen oma kolleegile Wilhelm Hennisele Freiburgist.
*29 Selles
„staatilises“ mõttes on esindamise mõistet käsitlenud veel C. Schmitt.
Verfassungslehre. 5. Aufl. Berlin 1970, lk 209 jj; teda järgides ka
J. H. Kaiser (viide 26), veerg 865.
*30 W.
Hennis. Amtsgedanke und Demokratiebegriff. – Staatsverfassung und
Kirchenordnung. Festgabe für Rudolf Smend zum 80. Geburtstag am 15. Januar
1962. Tübingen 1962, lk 51 jj ja passim. Samal moel ja sellest
lähtudes: M. Kriele (viide 22), lk 242 jj.
*31 H. J. Wolff,
O. Bachof. Verwaltungsrecht II. 4. Aufl. München 1976, § 73 I,
lk 28–32; lisaks H. Krüger. Staatslehre. 2. Aufl. Stuttgart 1966,
§ 19, eriti lk 258 jj.
*32 See
demokraatliku esindamise jaoks vajalik seos jäetakse representatsiooni
diskussioonis sageli tähele panemata. Esindamise toetuspunktina käsitatakse
vahetult ideid, väärtusi või üldist heaolu, mistõttu jäetakse esindamine
demokraatlikust poliitilisest protsessist suuremal või väiksemal määral
eraldatuks. Vt nt G. Leibholz. Das Wesen der Repräsentation unter
besonderer Berücksichtigung des Repräsentativsystems. Berlin 1929,
lk 32 jj. DOI:[Link] ; sarnase
lähtekohaga ka W. Hennis (viide 30), lk 54 jj. Ka rahva
empiirilise ja hüpoteetilise tahte eristamine, mida tõstab esile
E. Fraenkel (Die repräsentative und plebiszitäre Komponente im modernen
Verfassungsstaat. – Zur Theorie und Geschichte der Repräsentation und der Repräsentativverfassung. Hrsg. von
H. Rausch. Darmstadt 1968, lk 330 jj) peidab endas
demokraatlikust protsessist eraldamise tendentsi. Vt ka P. Badura (viide
26), art 38 äärenr 28 jj.
*33 Selle
kohta vt W. Hennis. Meinungsforschung und repräsentative Demokratie. Tübingen
1957.
*34 G. Leibholz
(viide 32).
*35 C.
Scmitt. Verfassungslehre. 5. Aufl. 1970, lk 212, ka lk 210.
*36 E.
Kaufmann (viide 6), lk 22 jj.
*37 S. Landshut (viide 28), lk 492 jj. J. H. Kaiser kasutab
„esindamist“ ühes teises tähenduses, ühiskondlike jõudude ja huvide esindusena
riigis ja riigi suhtes. Pärast seda, kui poliitilised parteid on muutnud oma
positsiooni, tõustes riigi tasandile, on ühiskonna esindamine muutunud muude
ühenduste ja huvigruppide asjaks; seepärast ei toimi esindus riiklikus
institutsioonis, vaid ainult faktilisena, olles üksnes representation de
fait. Vt J. H. Kaiser (viide 26), veerg 867; J. H. Kaiser. Die Repräsentation organisierter Interessen. 2. Aufl. Berlin 1979, lk 338 jj. Siin jätkatakse 19. sajandi
konstitutsionalismi traditsioonilise problemaatikaga, mille keskmes ei ole
demokraatliku esindamise probleem.
*38 H. Eulau et al. The Role of the
Representative: Some Empirical Observations on the Theory of Edmund Burke. –
American Political Science Review 1959, Vol. 53, lk 742 jj. DOI:
[Link] ; H. Eulau. Changing Views of
Representation. – Contemporary Political Science: Toward Empirical Theory. Ed.
by I. de Sola Pool. New York 1967, lk 53 jj; H. Eulau,
P. D. Karps. The Puzzle of Representation: Specifying Components of
Responsiveness. – Legislative Studies Quarterly 1977, Vol. 2,
lk 233 jj.
*39 G.
W. F. Hegel. Grundlinien der Philosophie des Rechts. Hrsg. von E. Gans. 3.
Aufl. Stuttgart 1952, § 309 kokkuvõte ja § 311 märkus.
*40 Süstemaatiliselt
on näidanud esindamise seda olemust eelkõige M. Drath (viide 28),
lk 268 jj, 275 jj, 292–296.
*41 M.
Drath (viide 28), lk 295 jj. Et nüüdisaegse sotsiaalpsühholoogia
teadmised mitte ainult ei toeta esindamise sellist analüüsi ja selgitamist,
vaid panevad sellele lausa aluse, näitas hiljuti veenvalt D. Suhr.
Repräsentation in Staatslehre und Sozialpsychologie. – Der Staat 1981,
Jg. 20, lk 517 jj.
*42 Lahknemise
mõiste kohta vt J. Ritter. Entzweiung. – Historisches Wörterbuch der
Philosophie. Bd. 2. Basel, Stuttgart 1972, veerg 566–571.
*43 Siin
on näha Lorenz von Steini mitmeplaanilise idee sügavam tähendus, et riik on
inimeste ühiselu vormina „isiksuse kõrgeim vorm“, milles korduvad üksikisiku
elemendid ja eluavaldused, vt L. von Stein. Die Verwaltungslehre. T.
1. 2. Aufl. Stuttgart 1869, 1. ptk, lk 3–7.
*44 H. Krüger. Staatslehre. 2. Aufl. Stuttgart 1966, lk 241. Krüger näeb selles protsessis küll primaarselt
üksikisiku ja rahva „enesehüvitamist“ (Selbstvergütung), mistõttu probleem asetatakse ennekõike moraali ja kasvatuse
tasandile.
*45 Vt
selle kohta samas.
*46 Nii
oli Rousseau, kelle kohta ei saa kindlasti öelda, et ta oleks olnud kaudse
demokraatia vastane, muu hulgas just seetõttu demokraatia kui valitsemisvormi
vastu, et see eeldab kommete suurt lihtsust, mis ei ajenda raskeid
läbirääkimisi pidama, ning peaaegu täielikku võrdsust seisuse ja vara poolest,
vt J.‑J. Rousseau. Du Contrat social. III raamat, 4. ptk
(eestikeelses tõlkes: J.‑J. Rousseau. Ühiskondlikust lepingust
(viide 3), lk 95 jj – tlk).
*47 E.-W.
Böckenförde. Der Staat als sittlicher Staat. Berlin 1978, lk 38 jj.
DOI:[Link] .
*48 Öelda
„riigiväsimus“ või „-tõrksus“, nagu seda nähtust enamasti nimetatakse, ei näita
probleemi õigesti. Tegemist ei ole väsimuse või tõrksusega riigi, vaid parteide
valitsemissüsteemi suhtes, selle suhtes, et poliitiliste parteide tegutsemises
silmnähtavalt puudub sisuline demokraatlik esindamine.
*49 Sellele
tuleb viidata, vältimaks romantilisi või ka totalitaarseid arusaamatusi, vt
M. Drath (viide 28), lk 292–296. Vt ka K. Eichenberger
(viide 1), lk 510.
*50 Väga
selgesti väljendab parlamentide vastutust U. Scheuner (viide 28), lk 246:
„Seega on õige pidada tänapäevase vabadusliku riigi käekäiku lahutamatult
seotuks tema parlamendi omaga.“
*51 Vt
eespool osa A p II.
*52 Tüüpiline
on nt riigivormide kujutamine Georg Jellinekil, vt G. Jellinek (viide 27),
lk 669–736.
*53 Aristoteles (Politik. III raamat, 7. ptk, 1279 a; eestikeelses tõlkes
Aristoteles. Poliitika. Tartu 2015, lk 78 jj –tlk)
nägi seda seost ja eristas just selle järgi häid riigikorraldusi mandunuist.
Lorenz von Stein (viide 43, lk 207 jj) formuleeris selle
19. sajandi konstitutsioonilise monarhia kontekstis ameti ja ameti olemuse
mõistes, mille ülesandeks olevat „esindada tõelist ja puhast riigiideed riigi
sees selliste elementide vastu, mis […] tahavad kasutada vägivalda ja riigi
õigust oma huvides“ (lk 208).
*54 Ka
siin tuleb viidata Hegelile, tema õigusfilosoofia lõplikult väljatöötamata
jäänud osale, vt G. F. w. Hegel (viide 39), § 254–256.
Korporatsioon (tsunft, gild vms) oli Hegeli jaoks vältimatu vahelüli kodanliku
ühiskonna ja riigi vahel, kus töötamine, ühine tegutsemine üldise teostamiseks
suunas ja ülendas paljad eraeesmärgid teadlikuks tegevuseks ühise eesmärgi
nimel. Hegeli käsitluses ei olnud mingil juhul tegemist kinnihoidmisega
revolutsioonieelsest seisulikust korrast, vaid sellega, et anda veel püsivatele
vanematele vormidele uus, riigi ja ühiskonna uutmoodi lahknevusest tulenev
tähendus ning kohane ülesanne, nimelt „otsese kõlbluse arendamine kodanliku
ühiskonna lahknemises“ (§ 256 märkus).
*55 Selle
kohta vt J. A. Schumpeter. Kapitalismus, Sozialismus, Demokratie. 3.
Aufl. München 1972, lk 427 jj, kus on põhjapanev ja tänaseni
paikapidav analüüs.
*1 * E.-W.
Böckenförde. Demokratie und Repräsentation. Zur Kritik der
heutigen Demokratiediskussion. – Schriftenreihe der niedersächsischen
Landeszentrale für politische Bildung: Grundfragen der Demokratie. Folge 4.
Hannover 1983.
*2 Ateena demokraatia kirjeldust vt nt H. Kurz. Volkssouveränität
und Volksrepräsentation. Köln et al. 1965,
lk 28 jj. Atika rahvastiku koosseisu kohta, kellest kõige rohkem
kolmandik kuni neljandik olid täieõiguslikud kodanikud, vt V. Ehrenberg. Der Staat der Griechen. 2. Aufl. Zürich, Stuttgart 1965, lk 37 jj; T. Tarkiainen. Die
athenische Demokratie. München 1972, lk 48 jj,
51 jj, 53 jj.
*3 J.-J.
Rousseau. Du Contrat social. III raamat, 15. ptk (eestikeelses tõlkes J.-J. Rousseau.
Ühiskondlikust lepingust ehk riigiõiguse põhiprintsiibid. Tallinn 1998,
lk 130 jj „Saadikutest ehk esindajatest“ – tlk).
*4 K.
Marx. Erster Entwurf zum „Bürgerkrieg in Frankreich. – K. Marx,
F. Engels. Werke. Bd. 17. Berlin (Ost) 1962, lk 541 jj; K.
Marx. Der Bürgerkrieg in Frankreich. – Samas, lk 338 jj.
*5 W.
Euchner. Demokratietheoretische Aspekte der politischen Ideengeschichte. –
Politikwissenschaft. Hrsg. von G. Kress, D. Senghaas. Frankfurt am
Main 1969, lk 45.
*6 E.
Kaufmann. Zur Problematik des Volkswillens. Berlin 1931, uuesti avaldatud
väljaandes: Grundprobleme der Demokratie. Hrsg. von U. Matz. Wege der
Forschung, Bd. 141. Darmstadt 1973, lk 22 jj.
*7 Samas, lk 26.
*8 W. Weber. Mittelbare und unmittelbare Demokratie
(1959). – W. Weber. Spannungen und
Kräfte im westdeutschen Verfassungssystem. 3. Aufl. Berlin
1970, lk 185 jj: „Referendum on alati vastus küsimusele. Selle vastuse
sisu sõltub täiesti sellest, millistel asjaoludel, millise teema kohta ja
millise formuleeringuga rahvale küsimus esitatakse. Sellest tuleneb, et
referendumi korraldamise, selle ajahetke, selle teema ja selle formuleeringu
otsustamine kuulub konkreetsel juhul ülimate põhiseaduslike funktsioonide
hulka.“
*9 Vt selle kohta nt L. Neidhart. Plebiszit und pluralitäre
Demokratie. Bern 1970; J.-F. Aubert. Le référendum
populaire dans la révision totale de 1872/74. – Revue de droit suisse 1974, vol. 93 No I, lk 431; K. Eichenberger (viide 1),
lk 103 jj.
*10 F. W. Scharpf. Demokratietheorie zwischen Utopie
und Anpassung. 2. Aufl. Kronberg 1975,
lk 29 jj koos edasiste viidetega.
*11 Selle olulise tulemuseni jõuti demokraatia pluralismi teooria raames,
vt R. A. Dahl. Who Governs? Democracy and
Power in an American City. New Haven 1961.
*12 F. W. Scharpf (viide 10), lk 48 jj.
*13 Selle
kohta rohkem vt samas, lk 57 jj.
*14 H.
Heller. Staatslehre. 3. Aufl. Leyden 1971, lk 81 jj, 228 jj.
*15 Samas,
lk 83 jj, seoses riigiga lk 231.
*16 Samas,
lk 88 jj, 230.
*17 Samas,
lk 89 jj.
*18 Samas,
lk 233
*19 Samas,
lk 247. Vt ka H. Heller. Politische Demokratie und soziale
Homogenität (1928). – Grundprobleme der Demokratie (viide 6), lk 10.
*20 Samas.
*21 Selle
kohta vt ka Saksamaa Liitvabariigi parlamendi põhiseadusreformi uurimise
komisjoni lõpparuannet: BT‑Drs. VII/5924 = Beratungen und Empfehlungen zur
Verfassungsreform (I), Parlament und Regierung. Zur Sache 3/76, lk 49.
*22 Selle
kohta vt ka H. Heller (viide 19), lk 10 jj; M. Kriele.
Einführung in die Staatslehre. 1975, lk 244 jj.
*23 Roman
Herzog räägib tabavalt „demokraatliku legitimatsiooniahela“ põhimõttest, vt
T. Maunz, G. Dürig, R. Herzog, R. Scholz. Grundgesetz:
Kommentar. München, art 20 äärenr 48 jj.
*24 See
kehtib ka põhiseaduse kehtestamisel ja muutmisel. Oluline kriitika Saksa
põhiseadusreformi uurimise komisjoni lõpparuande kohta, millega peaks nõustuma
ka selle komisjoni liige, käib asjaolu kohta, et erinevalt seadusandluse
rahvahääletuslikest vormidest ei käsitletud selles aruandes üldse rahva
osalemist põhiseaduse muutmises.
*25 T.
Hobbes (Leviathan, 17. ptk) riigi rajamise ja allutamise lepingu tuumast, mis
seisneb selles, et „to appoint one Man, or Assembly of men, to beare their
Person; and every one to owne, and acknowledge himself to be the Author
of whatsoever he, that beares their Person, shall act or cause to be acted“
(artikli autori rõhutus). Vt ka H. Hofmann. Repräsentation. Berlin 1974,
lk 382–392, eriti 386 jj.
*26 Siinkohal
ei saa käsitleda „esinduse“ mitut muud tähendusvarianti, mis kujundati eelkõige
riigiteoreetilistes diskussioonides 19. ja 20. sajandil. Varase 20. sajandi
esindusteooriate kriitilist käsitlust vt H. J. Wolff. Theorie der
Vertretung. Berlin 1934, lk 16–91; esindamise diskussiooni alguse ja
arenduste kohta vt J. H. Kaiser. Repräsentation. – Staatslexikon der
Görres-Gesellschaft. 6. Aufl. Bd. 6. 1961, veerg 865 jj;
P. Badura. Grundgesetz. Bonner Kommentar. 2. Aufl. 1966, art 38
äärenr 23–34.
*27 Nii nimetas Prantsusmaa 1791. a konstitutsiooni III ptk art 2-4
seadusandlikku organit ja kuningat kui Prantsuse rahvareprésentants,
kellele rahvas on „delegeerinud“ pouvoir législatif’i japouvoir
exécutif’i. Ka J. C. Bluntschli (Allgemeines
Staatsrecht. 3. Aufl. Bd. 1. München 1862,
lk 478 jj) jaoks on esindamise juures primaarne autoriseerimis- ja
omistamissuhe organite kui üksiknähtuste tegutsemise ja rahva kui ühtsuse ja
kogumi vahel, mida piiras osalise esindamise seisuslik põhimõte. Samas
tähenduses rääkis esindamisest Otto von Gierke, sidudes selle riigi isiksuse (Staatspersönlichkeit) mõistega, vt
O. Gierke. Johannes Althusius und die Entwicklung der
naturrechtlichen Staatstheorien: Zugleich ein Beitrag zur Geschichte der
Rechtssystematik (1. Aufl. 1880). 4. Aufl. Berlin 1929, lk 211 jj; O. Gierke. Das
deutsche Genossenschaftsrecht. Bd. 1. Berlin 1868,
lk 822 jj. Juriidiliselt formaliseerituna ja selle poliitilisest
seosest eraldatult kasutab esindamise mõistet
G. Jellinek. Allgemeine Staatslehre. 3. Aufl. Berlin 1914, lk 566 (sissejuhatavas definitsioonis) ja
lk 582 jj.
*28 Põhjapanevalt
selle kohta vt M. Drath. Die Entwicklung der Volkspräsentation (1954). –
Zur Theorie und Geschichte der Repräsentation und der Repräsentativverfassung.
Hrsg. von H. Rausch. Darmstadt 1968, lk 275 jj, 292 jj;
lisaks
S. Landshut. Der politische Begriff der Repräsentation (1964). – Samas,
lk 491 jj; U. Scheuner. Das repräsentative Prinzip in der
modernen Demokratie. – Verfassungsrecht und Verfassungswirklichkeit.
Festschrift für Hans Huber zum 60. Geburtstag 24. Mai 1961. Bern 1961,
lk 240 jj koos viidetega. Tänu osutuse eest volitusele teisi kohustada kui
esindamise tunnusele võlgnen oma kolleegile Wilhelm Hennisele Freiburgist.
*29 Selles
„staatilises“ mõttes on esindamise mõistet käsitlenud veel C. Schmitt.
Verfassungslehre. 5. Aufl. Berlin 1970, lk 209 jj; teda järgides ka
J. H. Kaiser (viide 26), veerg 865.
*30 W.
Hennis. Amtsgedanke und Demokratiebegriff. – Staatsverfassung und
Kirchenordnung. Festgabe für Rudolf Smend zum 80. Geburtstag am 15. Januar
1962. Tübingen 1962, lk 51 jj ja passim. Samal moel ja sellest
lähtudes: M. Kriele (viide 22), lk 242 jj.
*31 H. J. Wolff,
O. Bachof. Verwaltungsrecht II. 4. Aufl. München 1976, § 73 I,
lk 28–32; lisaks H. Krüger. Staatslehre. 2. Aufl. Stuttgart 1966,
§ 19, eriti lk 258 jj.
*32 See
demokraatliku esindamise jaoks vajalik seos jäetakse representatsiooni
diskussioonis sageli tähele panemata. Esindamise toetuspunktina käsitatakse
vahetult ideid, väärtusi või üldist heaolu, mistõttu jäetakse esindamine
demokraatlikust poliitilisest protsessist suuremal või väiksemal määral
eraldatuks. Vt nt G. Leibholz. Das Wesen der Repräsentation unter
besonderer Berücksichtigung des Repräsentativsystems. Berlin 1929,
lk 32 jj. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111414270; sarnase
lähtekohaga ka W. Hennis (viide 30), lk 54 jj. Ka rahva
empiirilise ja hüpoteetilise tahte eristamine, mida tõstab esile
E. Fraenkel (Die repräsentative und plebiszitäre Komponente im modernen
Verfassungsstaat. – Zur Theorie und Geschichte der Repräsentation und der Repräsentativverfassung. Hrsg. von
H. Rausch. Darmstadt 1968, lk 330 jj) peidab endas
demokraatlikust protsessist eraldamise tendentsi. Vt ka P. Badura (viide
26), art 38 äärenr 28 jj.
*33 Selle
kohta vt W. Hennis. Meinungsforschung und repräsentative Demokratie. Tübingen
1957.
*34 G. Leibholz
(viide 32).
*35 C.
Scmitt. Verfassungslehre. 5. Aufl. 1970, lk 212, ka lk 210.
*36 E.
Kaufmann (viide 6), lk 22 jj.
*37 S. Landshut (viide 28), lk 492 jj. J. H. Kaiser kasutab
„esindamist“ ühes teises tähenduses, ühiskondlike jõudude ja huvide esindusena
riigis ja riigi suhtes. Pärast seda, kui poliitilised parteid on muutnud oma
positsiooni, tõustes riigi tasandile, on ühiskonna esindamine muutunud muude
ühenduste ja huvigruppide asjaks; seepärast ei toimi esindus riiklikus
institutsioonis, vaid ainult faktilisena, olles üksnes representation de
fait. Vt J. H. Kaiser (viide 26), veerg 867; J. H. Kaiser. Die Repräsentation organisierter Interessen. 2. Aufl. Berlin 1979, lk 338 jj. Siin jätkatakse 19. sajandi
konstitutsionalismi traditsioonilise problemaatikaga, mille keskmes ei ole
demokraatliku esindamise probleem.
*38 H. Eulau et al. The Role of the
Representative: Some Empirical Observations on the Theory of Edmund Burke. –
American Political Science Review 1959, Vol. 53, lk 742 jj. DOI:
https://doi.org/10.2307/1951941; H. Eulau. Changing Views of
Representation. – Contemporary Political Science: Toward Empirical Theory. Ed.
by I. de Sola Pool. New York 1967, lk 53 jj; H. Eulau,
P. D. Karps. The Puzzle of Representation: Specifying Components of
Responsiveness. – Legislative Studies Quarterly 1977, Vol. 2,
lk 233 jj.
*39 G.
W. F. Hegel. Grundlinien der Philosophie des Rechts. Hrsg. von E. Gans. 3.
Aufl. Stuttgart 1952, § 309 kokkuvõte ja § 311 märkus.
*40 Süstemaatiliselt
on näidanud esindamise seda olemust eelkõige M. Drath (viide 28),
lk 268 jj, 275 jj, 292–296.
*41 M.
Drath (viide 28), lk 295 jj. Et nüüdisaegse sotsiaalpsühholoogia
teadmised mitte ainult ei toeta esindamise sellist analüüsi ja selgitamist,
vaid panevad sellele lausa aluse, näitas hiljuti veenvalt D. Suhr.
Repräsentation in Staatslehre und Sozialpsychologie. – Der Staat 1981,
Jg. 20, lk 517 jj.
*42 Lahknemise
mõiste kohta vt J. Ritter. Entzweiung. – Historisches Wörterbuch der
Philosophie. Bd. 2. Basel, Stuttgart 1972, veerg 566–571.
*43 Siin
on näha Lorenz von Steini mitmeplaanilise idee sügavam tähendus, et riik on
inimeste ühiselu vormina „isiksuse kõrgeim vorm“, milles korduvad üksikisiku
elemendid ja eluavaldused, vt L. von Stein. Die Verwaltungslehre. T.
1. 2. Aufl. Stuttgart 1869, 1. ptk, lk 3–7.
*44 H. Krüger. Staatslehre. 2. Aufl. Stuttgart 1966, lk 241. Krüger näeb selles protsessis küll primaarselt
üksikisiku ja rahva „enesehüvitamist“ (Selbstvergütung), mistõttu probleem asetatakse ennekõike moraali ja kasvatuse
tasandile.
*45 Vt
selle kohta samas.
*46 Nii
oli Rousseau, kelle kohta ei saa kindlasti öelda, et ta oleks olnud kaudse
demokraatia vastane, muu hulgas just seetõttu demokraatia kui valitsemisvormi
vastu, et see eeldab kommete suurt lihtsust, mis ei ajenda raskeid
läbirääkimisi pidama, ning peaaegu täielikku võrdsust seisuse ja vara poolest,
vt J.‑J. Rousseau. Du Contrat social. III raamat, 4. ptk
(eestikeelses tõlkes: J.‑J. Rousseau. Ühiskondlikust lepingust
(viide 3), lk 95 jj – tlk).
*47 E.-W.
Böckenförde. Der Staat als sittlicher Staat. Berlin 1978, lk 38 jj.
DOI: https://doi.org/10.3790/978-3-428-04254-8.
*48 Öelda
„riigiväsimus“ või „-tõrksus“, nagu seda nähtust enamasti nimetatakse, ei näita
probleemi õigesti. Tegemist ei ole väsimuse või tõrksusega riigi, vaid parteide
valitsemissüsteemi suhtes, selle suhtes, et poliitiliste parteide tegutsemises
silmnähtavalt puudub sisuline demokraatlik esindamine.
*49 Sellele
tuleb viidata, vältimaks romantilisi või ka totalitaarseid arusaamatusi, vt
M. Drath (viide 28), lk 292–296. Vt ka K. Eichenberger
(viide 1), lk 510.
*50 Väga
selgesti väljendab parlamentide vastutust U. Scheuner (viide 28), lk 246:
„Seega on õige pidada tänapäevase vabadusliku riigi käekäiku lahutamatult
seotuks tema parlamendi omaga.“
*51 Vt
eespool osa A p II.
*52 Tüüpiline
on nt riigivormide kujutamine Georg Jellinekil, vt G. Jellinek (viide 27),
lk 669–736.
*53 Aristoteles (Politik. III raamat, 7. ptk, 1279 a; eestikeelses tõlkes
Aristoteles. Poliitika. Tartu 2015, lk 78 jj –tlk)
nägi seda seost ja eristas just selle järgi häid riigikorraldusi mandunuist.
Lorenz von Stein (viide 43, lk 207 jj) formuleeris selle
19. sajandi konstitutsioonilise monarhia kontekstis ameti ja ameti olemuse
mõistes, mille ülesandeks olevat „esindada tõelist ja puhast riigiideed riigi
sees selliste elementide vastu, mis […] tahavad kasutada vägivalda ja riigi
õigust oma huvides“ (lk 208).
*54 Ka
siin tuleb viidata Hegelile, tema õigusfilosoofia lõplikult väljatöötamata
jäänud osale, vt G. F. w. Hegel (viide 39), § 254–256.
Korporatsioon (tsunft, gild vms) oli Hegeli jaoks vältimatu vahelüli kodanliku
ühiskonna ja riigi vahel, kus töötamine, ühine tegutsemine üldise teostamiseks
suunas ja ülendas paljad eraeesmärgid teadlikuks tegevuseks ühise eesmärgi
nimel. Hegeli käsitluses ei olnud mingil juhul tegemist kinnihoidmisega
revolutsioonieelsest seisulikust korrast, vaid sellega, et anda veel püsivatele
vanematele vormidele uus, riigi ja ühiskonna uutmoodi lahknevusest tulenev
tähendus ning kohane ülesanne, nimelt „otsese kõlbluse arendamine kodanliku
ühiskonna lahknemises“ (§ 256 märkus).
*55 Selle
kohta vt J. A. Schumpeter. Kapitalismus, Sozialismus, Demokratie. 3.
Aufl. München 1972, lk 427 jj, kus on põhjapanev ja tänaseni
paikapidav analüüs.