1. Sissejuhatus*1
Traditsioonilise majandusteooria
kohaselt on kaupade tootmise ja teenuste osutamise maksimaalset efektiivsust
võimalik tagada üksnes täiusliku konkurentsi tingimustes, või realistlikumalt
lähenedes, maksimaalselt toimiva konkurentsi tingimustes. Majandusliku
efektiivsuse kasv ja tarbija heaolu suurenemine ning ühiskondlike ressursside
õiglaseim jaotus on parimal viisil tagatud olukorras, kus ettevõtjad võistlevad
omavahel potentsiaalsete klientide pärast, pakkudes madalaimat hinda, kõrgeimat
kvaliteeti, parimat teenindust jne. Sellise ideaalse olukorra loomulik ja
iseeneslik toimimine, kus kaubavahetus toimub nii era- kui ka avalik-õiguslike
ettevõtjate vaba konkurentsi tingimustes, on utoopia valdkonda kuuluv
perspektiiv. Reaalses majanduselus on märksõnadeks maksimaalne kasum ja
minimaalne risk. Nimetatud kahe eesmärgi vahel kompromissi otsides ei ole
harvad juhtumid, kus omavahel konkureerivad ettevõtjad loobuvad teineteisega
võistlemisest ning lepivad mängureeglites kokku, kahjustades sellega
konkurentsi nii turul osalevate kui ka mitteosalevate isikute kahjuks.
Sellise olukorra vältimiseks
sätestab nii Euroopa Ühenduste asutamislepingu (edaspidi asutamisleping)
artikkel 81 kui ka konkurentsiseaduse*2
(edaspidi KonkS) § 4 konkurentsi kahjustava ettevõtjatevahelise kokkuleppe,
kooskõlastatud tegevuse ning ettevõtjate ühenduse otsuse keelu. Käesolev
artikkel keskendubki kokkuleppe, ettevõtjate ühenduse otsuse ning
kooskõlastatud tegevuse (kui kartelliõiguse põhimõistete) olemuse ja tähenduse
analüüsile, ning kus olukord seda võimaldab, ka Eesti konkurentsipraktika
uurimisele.
2. Ettevõtjatevaheline kokkulepe
Konkurentsiõiguses on,
olenemata õigussüsteemist, reeglina keelatud ettevõtjatevahelised konkurentsi
kahjustavad horisontaalsed ja vertikaalsed kokkulepped. Horisontaalse
kokkuleppega on tegemist siis, kui selles osalevad ettevõtjad tegutsevad
tootmise või turustamise samal tasandil konkurentidena (nt taksojuhtide
kooskõlastatud tegevus hindade fikseerimiseks või piimatootjate omavaheline
kokkulepe turgude jagamise kohta). Vertikaalne on kokkulepe siis, kui selles
osalevad ettevõtjad tegutsevad tootmise või turustamise eri tasanditel (nt
leivatootja ja jaemüüja kokkulepe konkureeriva leivatootja toodetega
mittekauplemise kohta või rataste hulgimüüja ning jaemüüja kokkulepe minimaalse
jaemüügihinna kindlaksmääramiseks). Käesolev artikkel keskendub eelkõige
horisontaalsele kooperatsioonile.
2.1. Kokkuleppe mõiste
Ettevõtjatevaheliste
kokkulepete alla kuuluvad kindlasti õiguslikult kehtivad kirjalikud lepingud.
Samas hõlmab see palju laiemat osa õiguslikult siduvatest ning osalt ka
mittesiduvatest tehingutest ja tahteavaldustest. Ettevõtjatevahelise
kokkuleppena asutamisleping artikli 81 tähenduses on käsitatud nii suulisi
lepinguid*3; lepinguid, mida kunagi ei allkirjastatud*4; kui ka protokolle, mis peegeldavad pooltevahelise tahte ühtivust
või kokkulangevust.*5
Ka nn härrasmehekokkuleppeid,
mis õiguslikus mõttes kujutavad endast mittetäielikke kohustusi
(viisakuskohustusi), ning lihtsalt arusaamisi on loetud ettevõtjatevahelisteks
kokkulepeteks, vaatamata sellele, et tegemist ei ole õiguslikult jõustatavate
ja siduvate kokkulepetega.*6 Euroopa Kohus on avaldanud seisukohta, et käsitlemaks
vastastikkuseid tahteavaldusi kokkuleppena asutamislepingu artikli 81
tähenduses, ei pea kokkulepe sisaldama jõustamissätteid.*7 Asutamislepingu artiklit 81 on kohaldatud isegi
lepingute suhtes, mis on rikkumise ajaks lõppenud tähtaja möödumise tõttu, kuid
mille mõjud on jätkuvalt äratuntavad.*8
Ühes 1999. aasta otsuses
leidis Euroopa Komisjon (edaspidi komisjon), et pooltevaheliste läbirääkimiste
käigus saavutatud esialgsed kokkulepped, samuti osalised ja tingimuslikud
kokkulepped on piisavad, et lugeda poolte vahel saavutatuks kokkulepet
asutamislepingu artikli 81 mõttes.*9
Nimetatud otsus on ühe väidetava kartelli osapoole poolt edasi kaevatud Esimese
Astme Kohtusse, mistõttu on lähitulevikus oodata viimase arvamust komisjoni
mõnevõrra kaheldava seisukoha suhtes.
Toetudes Konkurentsiameti
praktikale võib väita, et Eesti konkurentsiõiguses mõistetakse kokkuleppe all
peamiselt kirjalikke lepinguid, kuid kokkulepetena on tunnistatud ka suulisi
lepinguid.*10 Eelmise konkurentsiseaduse*11 alusel peeti kokkuleppeks ka piimatootjate huvides
tegutsenud isikute koosolekul vastu võetud otsust toorpiima keskmise müügihinna
fikseerimise kohta.*12 Viljandi Kaupmeeste Seltsi kaasuses käsitati
ettevõtjatevahelise kokkuleppena Viljandi Kaupmeeste Seltsi asutanud
ettevõtjate koosolekul vastuvõetud otsust, milles lepiti kokku seltsi kuuluvate
ettevõtjate kauplustes nende tootjate toodetega kauplemise lõpetamine, kes
jätkavad oma toodangu müümist Viljandi turul. Selle tagajärjel piirati Viljandi
turul tegutsenud tootjate ning jaemüüjate pääsu kaubaturule.*13 Kehtiva KonkS alusel oleks tegemist eelkõige ettevõtjate
ühenduse otsusega, kuid seda võib käsitada ka kokkuleppena ettevõtjate vahel.
Kuigi Tartu taksojuhtide kaasuses viitasid tuvastatud asjaolud ja
tõendid taksojuhtidele dispetšerteenust osutavate ettevõtjate vahelisele
kokkuleppele, pidas Konkurentsiamet paremaks käsitada seda kooskõlastatud
tegevusena.*14 Tõenäoliselt laskis Konkurentsiamet ennast heidutada
osapoolte väidetest, et kirjalikke kokkuleppeid ei allkirjastatud, ning neid ka
ei leitud. Põhjustest, miks kokkuleppe kvalifitseerimine kooskõlastatud
tegevusena ei ole põhimõtteliselt õige, pisut allpool.
2.2. Ühe kõikehõlmava kokkuleppe kontseptsioon
1980. aastate keskpaigas
töötas Euroopa Komisjon mitmete suuri kartelle puudutavate otsuste käigus välja
ühe kõikehõlmava kokkuleppe kontseptsiooni, mida on edukalt kasutatud ka
hilisemates lahendites. Kartellivastase võitluse ning kartellikokkulepete
tuvastamise käigus on peamiseks probleemiks tõendada kõikide kartelli osapoolte
osalust kartelli tegevuses ning vastutust selle eest. Selle probleemi leevendamiseks
võeti kasutusele ühe kõikehõlmava kokkuleppe mudel, mille abil kõik kokkuleppe
poolteks olnud ettevõtjad kannavad vastutust kartelli kogu tegevuses osalemise
eest, vaatamata sellele, et nad ei osalenud kartelli tegevuses igapäevaselt või
jätkuvalt.*15
Polypropylene’i lahendis leidis komisjon, et väiksemad detailsed
kokkulepped, mille abil kartell toimis, moodustasid kõik osa ühest suuremast
kokkuleppest (nimetatud kokkuleppe oli suuline ja õiguslikult mittesiduv ning
puudusid sanktsioonid selle rikkumise eest).*16
Asjaolu, et osa kartelli liikmeid ei osalenud kõikidel koosolekutel, ei
rääkinud kaasa kõikide otsuste tegemisel, kahtlesid teataval määral kartellis
osalemises või osaliselt kaldusid kõrvale ühiselt kokkulepitud tegevusplaanist,
ei olnud piisavaks argumendiks vastutusest pääsemiseks ning vastutuse aluseks
loeti osalemine ühes kõikehõlmavas kokkuleppes.
Ühe kõikehõlmava kokkuleppe
kontseptsiooni ning selle kohaldamise õigustatuse koos kõikide õiguslike
tagajärgedega on heaks kiitnud ka Esimese Astme Kohus.*17 Ettevõtja vastutab kartelli kogu tegevuses osalemise
eest, isegi kui ta oli tegev üksnes ühes või paaris selle osas, kui „on
tõendatud, et ta teadis või pidi teadma, et (a) kooperatsioon, millest ta osa
võttis, oli osa suuremast plaanist, mille eesmärgiks oli konkurentsi
kahjustamine, ning (b) tegevuskava tervikuna sisaldas endas kõiki kartellile
omaseid elemente“*18. Kui aga tegemist on arvukate kahe- ja mitmepoolsete
kokkulepetega, ei saa sellest automaatselt eeldada, et need kokku moodustavad
ühe kõikehõlmava kokkuleppe. Seda fakti on vaja tõendada ning tõendamiskoormis
lasub esmajärgus komisjonil kui konkurentsijärelevalvet teostaval organil.
3. Ettevõtjate ühenduse otsus
Omavaheline tegevuse
koordineerimine ja kooperatsioon iseseisvate ettevõtjate vahel võib sageli
toimuda ka ettevõtjate ühenduse vahendusel. Ettevõtjate ühendustel on
märkimisväärne roll eelkõige arvukatest ettevõtjatest koosneva kartelli puhul,
kui tekib vajadus kontrollida kokkulepitud reeglite järgimist. On ilmne, et kui
kokku mängivad üksnes vähesed ettevõtjad, on ühel ettevõtjal suhteliselt lihtne
teiste ettevõtjate tegevust ning kokkulepitust kinnipidamist jälgida.*19Sama ei kehti aga suurte kartellide puhul.
Eelnevat
arvestades ning sellist võimalust põhimõtteliselt tunnistades on
asutamislepingu artiklis 81 ning selle eeskujul ka KonkS §-s 4 expressis
verbis sätestatud ettevõtjate ühenduse konkurentsi kahjustava eesmärgi või
mõjuga otsuse keeld. Eelmine konkurentsiseadus ettevõtjate ühenduse otsust
otsesõnu ei keelanud, kuid praktikas püüti neid keelu toimesfääri haarata
kokkuleppe ja kooskõlastatud tegevuse instituutide kaudu.*20
Ettevõtjate
ühenduse konkurentsi kahjustava otsuse keeld hõlmab praktikas ka ettevõtjate
ühenduse poolse konkurentsi kahjustava eesmärgi või mõjuga tegevuse keelu.
Ettevõtjate ühenduse sätestamine asutamislepingu artiklis 81 iseseisva
subjektina tähendab eelkõige seda, et ettevõtjate ühendused vastutavad
konkurentsi kahjustava otsuse/tegevuse keelu rikkumise korral iseseisvate subjektidena
täies ulatuses, sõltumata sellest, kas ettevõtjaid, kelle huvides ühendus
tegutseb, on eraldi vastutusele võetud või mitte. Kuivõrd ka kehtiv KonkS § 4
lõige 1 sätestab ettevõtjate ühenduse konkurentsi kahjustava otsuse keelu, võib
öelda, et Eesti konkurentsiõiguses võib sarnaselt ühenduse konkurentsiõigusega
ettevõtjate ühendusi konkurentsi kahjustava otsuse/tegevuse keelu rikkumise
korral iseseisvate subjektidena täies ulatuses vastutusele võtta kas eraldi või
koos esindatavate ettevõtjatega.
Ettevõtjate ühenduse otsusena
on lisaks täiesti ilmselgetele juhtumitele (nt ühenduse liikmete koosoleku
protokolliline otsus, ühenduse juhatuse otsus jne) käsitatud ühenduse
asutamisotsust; põhikirja või põhimäärust, millest ühendus oma tegevuses
lähtub; samuti ühenduse poolt oma liikmetele antud soovitusi, vaatamata
asjaolule, et need ei pruugi olla ühenduse liikmetele õiguslikult siduvad.*21 Viimasel juhul on tehtud reservatsioon, mille
kohaselt tuleb välja selgitada, kas ühenduse liige/liikmed on varem selliseid
soovitusi järginud ning kas sellistest soovitustest lähtumine mõjutaks
märkimisväärselt konkurentsi asjakohasel kaubaturul.*22 Selline reservatsioon peaks vältima absurdsete ning
põhjendamatute järeldusteni jõudmist.
Asutamislepingu artikli 81 ja
KonkS § 4 kohaldamiseks ei pea ettevõtjate ühendus ilmtingimata omama
iseseisvat kaubandus- või majandustegevust laiemas mõttes. Kui ühendus ise ei
ole ettevõtjaks, kohaldatakse asutamislepingu artiklit 81 või KonkS §-i 4
ühenduse poolt tehtud konkurentsiõigusega vastuolus olevate otsuste suhtes.
Juhul kui ühendus on ettevõtjaks (s.t osaleb ka iseseisvalt majanduskäibes),
saab asutamislepingu artiklit 81 või KonkS §-i 4 kohaldada ka ühenduse ning
teiste iseseisvate ettevõtjate vahel sõlmitud kokkulepete suhtes.*23 Seega võib ettevõtjate ühenduse konkurentsi kahjustav
tegevus väljenduda nii otsuste tegemises (käitumises) kui ka konkurentsi
kahjustava eesmärgi või mõjuga kokkulepete sõlmimises või kooskõlastatud
tegevuses osalemises.
Heaks näiteks tegevuse koordineerimise
kohta ettevõtjate ühenduse vahendusel võiks olla Tartu taksojuhtide*24 kaasus, kus Tartu linnas füüsilisest isikust ettevõtjatena
töötavatele taksojuhtidele dispetšerteenust osutavate äriühingute esindajad
kohtusid ning leppisid kokku hindade ühtlustamises. Sisuliselt oli tegemist
hinnaalase koostööga ettevõtjate ühenduse vahendusel, sest nende äriühingute
näol oli tegemist füüsilisest isikust ettevõtjate (taksojuhtide) ühendustega,
mille raames kasutasid taksojuhid sama logo, samu hindu jne. Sellises
situatsioonis saaks KonkS § 4 rikkumises süüdistada esiteks füüsilisest isikust
taksojuhte konkurentsi kahjustava kokkuleppe eest (kuigi on vaieldav, kas
kokkulepe eksisteerib, kui otsus hindade tõstmise kohta võetakse vastu
taksojuhtide koosolekul häälteenamuse teel) ja teiseks ettevõtjate ühendusi
(taksodispetšerteenust osutavaid äriühinguid) konkurentsi kahjustavas
kooperatsioonis osalemise või konkurentsi kahjustava ettevõtjate ühenduse
otsuse eest.
4. Kooskõlastatud tegevus
Asutamislepingu artikli 81 ja
KonkS § 4 eesmärgiks on takistada kõikvõimalikku ettevõtjatevahelist
kooperatsiooni, mis piirab, takistab, moonutab või muul viisil kahjustab
konkurentsi. Mõeldamatu oleks asutamislepingu artikli 81 ja KonkS § 4
kohaldamisvõimaluste piiramine üksnes kokkulepete ja ühenduse otsustega,
kuivõrd sellisel juhul oleks konkurentsi kahjustamise keelust lihtne kõrvale
hoida. Reeglina on kartelli osapoolteks olevad ettevõtjad üsnagi edukad
süüstavate tõendite (kirjad, e-post, faksid ning muuliigiline korrespondents)
hävitamisel, mistõttu kokkuleppe või ühenduse otsuse tuvastamine on tihtipeale
ülimalt keeruline või lausa võimatu. Seetõttu on mõistetav ja loogiline, et
konkurentsi kahjustamise keeld kehtib ka sellise konkurentsi kahjustava koostöö
suhtes, mis on saavutatud üsnagi mitteformaalse teineteisemõistmise –
kooskõlastatud tegevuse – kaudu.
Kooskõlastatud tegevuse keelu
toomine asutamislepingu artiklisse 81 ja KonkS §-i 4 teenibki esmajärgus seda
eesmärki, et konkurentsi kahjustava käitumise eest, mida ei saa kvalifitseerida
kokkuleppe või otsusena, saaks siiski vastutusele võtta. Samas: kuigi on lihtne
nõustuda, et kooskõlastatud tegevust, mille eesmärgiks või mõjuks on
konkurentsi kahjustamine, tuleb püüda ära hoida täpselt samavõrd kui
samasisulisi kokkuleppeid ja otsuseid, on tõsiasi see, et seaduse tasemel on
väga raske ammendavalt defineerida kooperatsiooni liike ja astmeid ning
õigusnormi suvalise kaasuse puhul rakendada.*25
Piiritlemise keerukusega on seotud ka peamised probleemid kooskõlastatud tegevuse
kvalifitseerimisel ning kooskõlastatud tegevuse ja kokkulepete eristamisel.
Kuivõrd kooskõlastatud
tegevuse tuvastamine on reeglina vägagi keeruline, siis tekib konkurentsialast
järelevalvet teostaval organil paratamatult ahvatlus tuletada kooskõlastatud
tegevus üksnes kaudsetest tõenditest, nagu näiteks ettevõtjate paralleelne
(sarnane) käitumine turul. Richard Whish märgib väga õigesti, et selline
olukord on ebasoovitav, kuivõrd ettevõtjad konkreetsel kaubaturul ei pruugi
sarnaselt käituda mitte kokkuleppe või kooskõlastatud tegevuse tulemusel, vaid
sellepärast, et objektiivne turutingimuste hindamine viib järelduseni, et
ebaõnnestumine rivaali strateegiaga sammu pidada võib olla kahjulik või lausa
hukatuslik.*26 Praktikas on kooskõlastatud tegevuse õige
defineerimine ning tõelise kartelli eristamine ratsionaalsest ja õiguspärasest
paralleelsest ärikäitumisest osutunud vägagi keeruliseks.
4.1. Kooskõlastatud tegevuse mõiste
Imperial Chemical
Industries vs. komisjon kaasust
peetakse esimeseks oluliseks Euroopa Kohtu ette jõudnud kooskõlastatud tegevust
puudutavaks vaidluseks.*27 Selles kohtuasjas püüdis kohus konkretiseerida
kooskõlastatud tegevuse mõiste sisu ning selgitada selle eesmärke. Kohus leidis
nimetatud lahendis, et kooskõlastatud tegevuse all tuleb mõista „sellist
kooperatsiooni ettevõtjate vahel, mis püüab teadlikult asendada konkurentsiga
kaasnevad riskid praktilise koostööga kooperatsiooni poolte vahel
situatsioonis, kus ei ole jõutud sellise olukorrani, milles võiks lugeda
kokkuleppe sõlmituks“.
Kohtuasjas Suiker Unie vs.
komisjon püüdis Euroopa Kohus kooskõlastatud tegevuse kontseptsiooni
täpsustada ja edasi arendada, vastates kartelli osapoolte väidetele
tegevusplaani kui sellise puudumise kohta, et tegeliku tegevuskavana väljenduva
kavatsuse olemasolu ei ole vaja tõendada.*28 Kohus
leidis, et asutamislepingu artikkel 81 keelab sõnaselgelt „igasuguse otsese või
kaudse kontakti ettevõtjate vahel, mille eesmärgiks või tagajärjeks on kas
tegeliku või võimaliku konkurendi kaubaturul käitumise mõjutamine või sellisele
konkurendile tegevuskava, mida on ise otsustatud kaubaturul järgida või
kavatsetakse järgida, paljastamine“.
Need kaks kohtuasja koosmõjus
moodustavadki kooskõlastatud tegevuse õigusliku määratluse ehk selle, mida
mõista kooskõlastatud tegevusena asutamislepingu artikli 81 (ja ka KonkS § 4)
tähenduses: kooskõlastatud tegevuseks peab esinema vaimne konsensus, millega
konkurents teadlikult asendatakse koostööga, kusjuures konsensust ei pea
saavutama verbaalselt ning see võib tekkida suvalise pooltevahelise kaudse või
otsese kontakti tulemusel.*29 Mõlemas eespool viidatud lahendis (Imperial
Chemical Industries vs. komisjon ja Suiker Unie vs. komisjon) pidas
kohus autori arvates väga õigesti vajalikuks märkida, et üksnes ettevõtjate poolt
teineteise käitumise arvesse võtmise fakt ei ole piisav, et lugeda sellist
käitumist kooskõlastatud tegevuseks.
Mis puutub kontakti olemasolu
vajadusse, siis Wood Pulp asjas leidis kohtujurist Darmon, et
kooskõlastatud tegevuse kontseptsioon viitab selgelt vastastikuse kontakti
olemasolule ja vajadusele.*30 Seega peab kooskõlastatud tegevuse esinemisele
tuginedes olema valmis tõendama pooltevahelise kontakti esinemist. Vastasel
korral on kooskõlastatud tegevuse üks koosseisuline element puudu ning asutamislepingu
artiklit 81 või KonkS §-i 4 sellel alusel kohaldada ei saa. Samas on üsnagi
tõenäoline, et kontakti esinemist ei ole kuigi raske tuvastada, välja arvatud
juhul, kui seda tõepoolest ei esinenudki.
Praktikas esines üsna hiljuti
juhtum, kus üks kooskõlastatud tegevuses osalemises kahtlustatav ettevõtja
püüdis esitada vastuväite, mille kohaselt ta oli üksnes avaldatud
informatsiooni passiivne vastuvõtja ning teda ei saa kooskõlastatud tegevuses
osalemise eest vastutusele võtta.*31 Esimese Astme
Kohus lükkas sellise vastuväite tagasi ning ei arvestanud seda. Komisjon on oma
praktikas korduvalt rõhutanud, et asutamislepingu artikli 81 alusel asjade
menetlemisel ning ettevõtjate tegevuse kvalifitseerimisel kooskõlastatud
tegevusena ei ole vajalik tõendada konkreetse plaani või tegevuskava olemasolu.*32 Toodud seisukohta, mis võimaldab paralleelse
käitumise kvalifitseerimist kooskõlastatud tegevusena mõnevõrra pealiskaudselt
ja lihtsalt, põhjendas komisjon oma otsuses Soda-Ash/Solvay järgmiselt:
„Praktikas esineb väga erineva iseloomu ja raskusastmega kooperatsiooni, mis ei
eelda formaalse kokkuleppe sõlmimist. Artikli 81 rikkumine võib väga hästi
esineda ka siis, kui pooled ei ole saavutanud kokkulepet isegi ebaolulistes
tingimustes, vaid iga ettevõtja tuletab tahte olla seotud teise poole
käitumisest – nn kaudne kooperatsioon“*33.
Samasugusest põhimõttest
lähtus tõenäoliselt ka Konkurentsiamet ühes oma 2000. aasta otsuses, kus leiti,
et Eesti piimatöötlejate ja suuremate hulgimüüjate esindajate koosoleku puhul
on tegemist kooskõlastatud tegevusega konkurentsivabadust kahjustava teabe
vahetamise näol.*34 Konkurentsiamet tuvastas, et enne koosoleku toimumist
langetasid piimatööstused oma hindu, kuid pärast koosolekut (28. jaanuari 2000)
piima väljamüügihindu enam ei langetatud. Sellest asjaolust tuletas
Konkurentsiamet õigesti, et teabevahetus piimatoodete väljamüügihindade üle
mõjutas kaubaturul osalejate käitumist. Konkurendid loobusid hindade
alandamisest, tuginedes koosolekul kuuldule ning avaldatule. Igal juhul on
selge, et konkurentide turukäitumist mõjutab ilma milleski kokku leppimata
oluliselt juba see, kui saadakse teavet teiste ettevõtjate arvamuste ja
seisukohtade kohta probleemsetes küsimustes.
Ekskursi korras tooksin välja
ka ühe Konkurentsiamet lahendi, kus viimane on põhjendanud turukäitumise kohta
teabe vahetamise kahjulikkust ja soovimatust.*35 Nimelt leitakse, et toimivas konkurentsiolukorras
valitseb konkurentide vahel teadmatus üksteise hinnakujunduse detailsete
tingimuste osas ja iga ettevõtja kujundab oma kauba või teenuste müügihinna
lähtuvalt oma kulutustest, müügistrateegiast ja konkurentsiolukorrast. See
soodustab konkurentsi hinna ja kvaliteedi alusel, kulude vähenemist ja
efektiivsuse suurenemist, mistõttu soovitav kaup või teenus tuleb tarbijale
soodsamalt kätte. Hinnakujundusteabe vahetamise ja hindade kindlaksmääramise
kaudu on konkurentidel võimalik määrata kaubale või teenusele kõrgem hind või
hoida hind samana, teades, et kõik konkurendid kehtestavad sama hinna. Tarbija
on sunnitud maksma kõrgemat hinda teenuse või kauba eest, sest alternatiive
pole või on neid vähe. Viimasel juhul puudub konkurents ettevõtjate vahel,
mistõttu hinnad kujunevad tõenäoliselt kõrgemaks kui konkurentsi tingimustes,
ning ettevõtjatel pole piisavalt motivatsiooni efektiivsuse suurendamise ning
kvaliteedi tõstmise järele. Nähtavasti eelkõige nendel kaalutlustel on KonkS §
4 lõike 1 punktis 4 sõnaselgelt sätestatud konkurentsi kahjustava teabe
vahetamise keeld. Euroopa Ühenduse konkurentsiõiguses ei tulene selline keeld
mitte asutamislepingu artiklist 81, vaid kohtupraktikast.
Konkurentsiamet on teinud ka
otsuse, kus on püütud defineerida konkurentsivabadust kahjustavat
kooskõlastatud tegevust.*36 Selle otsuse kohaselt on kooskõlastatud tegevus
„ettevõtjatevaheline teadlik koostöö, kus kirjalikku lepingut [autori
rõhutus – R.F.] sõlmitud pole, kuid mis sellele vaatamata omab turule
konkurentsivabadust kahjustavat mõju. Kooskõlastatud tegevus ei pea sisaldama kõiki lepingutele
olulisi elemente. Kui ettevõtjate sarnane ja samaaegne käitumine viib turul
selliste konkurentsitingimuste tekkimiseni, mida turu normaalse toimimise
juures tavaliselt ei oleks, siis on tegemist kooskõlastatud tegevuse, mitte
ettevõtjate juhusliku paralleelse käitumisega“.
Kuigi
selline kooskõlastatud tegevuse defineerimine on äärmiselt tänuväärne ning
informatiivne, esineb selles mitu põhimõttelist viga. Esiteks ei ole õige
viidata kirjalikele lepingutele, sest kokkulepe võib olla ka suuline,
mittesiduv jne. Toodud definitsioonist võib aru saada nii, et juhul, kui pole
kirjalikku lepingut, peaks hakkama uurima ning tuvastama kooskõlastatud
tegevuse olemasolu. See on põhimõtteliselt vale, sest kokkulepe
konkurentsiõiguse kontekstis hõlmab palju enamat kui ainult kirjalikke
lepinguid. Teiseks mainitakse toodud definitsioonis kooskõlastatud tegevuse
tunnusena ainult selle mõju turule. See aga on vaid üks mõjuklausli elemente:
tulenevalt kooskõlastatud tegevuse mõiste sisust on kooskõlastatud tegevusega
tegemist ka siis, kui see on konkurentsi kahjustava eesmärgiga.*37 See tähendab, et
kooskõlastatud tegevuse tunnuseks ei ole vaid konkurentsi kahjustav mõju,
piisab ka konkurentsi kahjustamise otstarbest. Neil
põhjustel on toodud kooskõlastatud tegevuse definitsioon parimal juhul poolik.
4.2. Kokkuleppe ja kooskõlastatud tegevuse eristamine
ning selle vajalikkus
Kuivõrd asutamislepingu
artikli 81 keelu üldklausel eristab ettevõtjate vahelisi konkurentsi kahjustava
eesmärgi või mõjuga kokkuleppeid ja konkurentsi kahjustavat ettevõtjate kooskõlastatud
tegevust, siis tundub loogiline, et vähemalt teoorias on tegemist kahe erineva
instituudiga. Ka Euroopa Komisjon on väljendanud seisukohta, nagu oleks
tegemist kahe kontseptuaalselt erineva instituudiga.*38 Samas viitavad komisjoni, Esimese Astme Kohtu ja
Euroopa Kohtu praktika ning õigusteadlaste arvamused pigem vastupidisele. On
põhjust öelda, et kokkuleppe ja kooskõlastatud tegevuse mõisted on
laialivalguvad ning osaliselt kattuvad, mis omakorda seab kahtluse alla nende
praktikas eristamise vajaduse ja seda eelkõige tõsiste piiritlemisraskuste
korral. Kohtujurist Reischl on öelnud, et on väga vähe mõtet püüda kindlaks
määrata täpne piir, kust lõpeb kokkulepe ja algab kooskõlastatud tegevus.*39 Võib juhtuda, et konkreetses asjas on keeleliselt mugavam
ühte terminit teisele eelistada, kuid õiguslikus mõttes ei tõuse sellest
vahetegemisest erilist tulu: oluline on vahetegemine kooskõlastatud ja
kooskõlastamata tegevuse vahel.*40
Kui on tuvastatud, et
ettevõtjad on süüdi kooskõlastatud tegevuses, pole komisjon reeglina pidanud
vajalikuks lisaks tuvastada, kas on sõlmitud otseseid või kaudseid
kokkuleppeid.*41 On otsuseid, kus komisjon on lihtsalt deklareerinud,
et ettevõtjate vaheline kooperatsioon küündib kokkuleppeni või vähemalt
kooskõlastatud tegevuseni, määramata täpselt kindlaks seda, kummaga siis
konkreetsel juhul tegemist on.*42
PVC kaasuses jõudis komisjon järeldusele, et kartelli
osapooled olid osalised kokkuleppes „ja/või“ kooskõlastatud tegevuses.*43 Apellatsioonis Esimese Astme Kohtule väitis üks
protsessiosalistest, et komisjonil ei olnud õigust teha selline ühtne
klassifikatsioon ning et see oleks seaduslik ja põhjendatud üksnes juhul, kui
komisjon oleks võimeline tõendama nii kokkuleppe kui ka kooskõlastatud tegevuse
olemasolu. Oma otsuses lükkas Esimese Astme Kohus sellise argumendi ümber ning
leidis, et kompleksse rikkumise puhul, mis hõlmab pikki aastaid omakeskis turge
reguleerida püüdnud tootjaid, ei saa komisjonilt nõuda rikkumise täpset
kvalifitseerimist iga ettevõtja ja iga suvalise ajahetke suhtes, sest
kokkuvõttes on kõik kõnealused rikkumised asutamislepingu artikliga 81 kaetud.
Kohus lisas, et ühtne kvalifitseerimine, ilma et komisjon peaks tõendama nii
kokkulepe kui ka kooskõlastatud tegevuse esinemist kogu rikkumise kestel, on
lubatud juhul, kui rikkumises esineb nii kokkuleppe kui ka kooskõlastatud
tegevuse elemente.*44
Ühes viimase aja suures
kartellikaasuses British Sugar, kus komisjon määras 43,9 miljoni euro
ulatuses trahve ning mis apellatsiooniastmes jäeti Esimese Astme Kohtu poolt
suures osas muutmata, kinnitatakse sellise lähenemise õigsust.*45 Komisjon märgib oma otsuses, et oleks kunstlik jagada
üks rikkumine, millel on üks ja seesama lõppeesmärk, mitmeks eraldiseisvaks
rikkumiseks. Selline eristamine on ebaotstarbekas või isegi mõttetu, sest
rikkumine tervikuna võib endas kätkeda mõlemat liiki kooperatsioonile
iseloomulikke jooni ning eraldi vaadates võib mõni rikkumise väljund meenutada
rohkem kokkulepet kui kooskõlastatud tegevust või vastupidi. Samasugune lähenemine
on komisjoni poolt omaks võetud ka asjas Pre-Insulated Pipe Cartel, kus
komisjon määras 92 miljoni euro ulatuses trahve, kuid mis on ühe väidetava
kartelli osapoole poolt edasi kaevatud.*46
Kokkuvõtteks võiks tsiteerida
ühe endise komisjoniametniku mõttekäiku: „Otsima ei peaks mitte kokkulepet
ühelt poolt ning kooskõlastatud tegevust teiselt poolt, vaid pigem
ebaseaduslike eesmärkide saavutamiseks loodud partnerlust, arvestades kõiki
erimeelsusi võimalike meetodite ja vahendite osas, mis sellise ühise
ettevõtmise käigus võivad üles kerkida, kuid mis ei kahjusta ühise eesmärgi
saavutamise nimel tekkinud kokkukuuluvusjõudu.“*47
4.3. Kas kooskõlastatud tegevus peab olema täide viidud?
Polypropylene’i kaasuses tõusetus Euroopa Kohtu tasandil küsimus
sellest, kas asutamislepingu artikli 81 rikkumiseks peab kooskõlastatud tegevus
olema täide viidud või jõustatud.*48 Kui vastus
oleks jaatav, siis tähendaks see, et juhul, kui konkurentidest ettevõtjad
peaksid „üksnes“ kohtuma või informatsiooni vahetama, ilma et see tegelikult
mingeid tagajärgi turul tekitaks, ei oleks tegemist kooskõlastatud tegevusega.
Komisjon peaks sel puhul tõendama konkurentsi kahjustava eesmärgi või mõjuga
ettevõtjatevahelise kokkuleppe olemasolu. Eelkõige sel põhjusel ning selle vältimiseks
on komisjon püüdnud ära hoida juriidilist laadi erinevusi kokkulepete ja
kooskõlastatud tegevuste õiguslike tagajärgede osas ning on saanud sellistele
püüdlustele ka ühenduse kohtute heakskiidu.*49
Suundumus kokkulepete ja
kooskõlastatud tegevuse sarnasele kohtlemisele õiguslike tagajärgede osas on ka
igati mõistetav, kuivõrd õiguslike tagajärgede erinevus tingiks vajaduse nende
kahe kooperatsiooni vormi range eristamise järele, mis aga nende kahe mõiste
osalise kattumise ning laialivalguvuse tõttu ei pruugi sugugi õnnestuda.
Seetõttu tulekski siinkohal toetuda kohtupraktikale, mis räägib väga selget
keelt.
Hüls otsuses, mis on osa Polypropylene’i kaasusest,
ütles Euroopa Kohus sõnaselgelt, et artikkel 81 kuulub kooskõlastatud tegevuse
suhtes kohaldamisele isegi konkurentsi pärssivate ja kahjustavate mõjude
puudumisel kaubaturul.*50 Kohtu põhjenduste kohaselt on artikli 81 eesmärgiks
ja mõtteks see, et iga ettevõtja peab iseseisvalt kujundama oma
tegevuspõhimõtted ning ise otsustama oma käitumise üle kaubaturul. Euroopa
Kohus tunnistas küll põhimõtteliselt, et kooskõlastatud tegevuse koosseis
viitab ühisele käitumisele turul, kuid ettevõtjate omavaheliste kohtumiste
puhul tuleb eeldada, et selline käitumine ka järgneb. Sellise eelduse
loomise eesmärgiks tundub olevat kooskõlastatud tegevuse puudumise
tõendamiskoormise panemine väidetavate kooskõlastatud tegevuses osalejate
õlule.
4.4. Kooskõlastatud tegevuse ratsionaalne põhjendus
Leevendamaks seda väga jäika
ning äärmuslikku seisukohta, mille kohaselt ei eelda kooskõlastatud tegevus
selle reaalsuses elluviimist või jõustamist, võttis Esimese Astme Kohus hiljuti
omaks põhimõtte, et kooskõlastatud tegevusega ei ole tegemist juhul, kui pooled
suudavad anda paralleelsele käitumisele muu mõistliku seletuse ning seda ka
tõendada.*51 Paralleelne käitumine on õiguspärane majanduslikult
põhjendatud asjaoludel ja situatsioonis.
Konkurentsiameti otsustest
selgub, et ka Eesti konkurentsõiguses kehtib sama põhimõte –sarnase käitumise
ratsionaalse seletuse korral ei ole tegemist kooskõlastatud tegevusega. Näiteks
matusebüroode*52 lahendis leidis Konkurentsiamet, et ei ole selgunud asjaolusid,
mis tõendaksid väiteid, et Tallinna Matusebüroo ja Matusebüroo Kristin
tegutseksid kooskõlastatult eesmärgiga piirata konkurentsi matuseteenuste turul
ning Forsius Matusebüroo juurdepääsu sellele turule, sest Tallinna Matusebüroo
ja Matusebüroo Kristin poolt surnukambritesse pärast kella 16.00 pääsu
maksustamine on tingitud nendepoolsest kulust ja tuleneb hinnakirjast, mis on
üldine ja ühine kõigile kolmandatele isikutele, sealhulgas Forsiuse
Matusebüroole. Seega põhjendati käesoleval juhul paralleelset käitumist nn
uksemaksu kehtestamisel täiendavate ning majanduslikult põhjendatud
kulutustega, mistõttu leiti, et tegemist ei ole konkurentsiõigusega keelatud
kooskõlastatud tegevusega.
Ka Konkurentsiameti otsuses
laevandusettevõtjate*53 kaasuses eelmise konkurentsiseaduse alusel leiti, et faktilistest
asjaoludest ei ilmne eelmise konkurentsiseaduse § 4 lõikes 1 sätestatud
kooskõlastatud tegevust menetlemise subjektide (viis laevandusettevõtjat liinil
Tallinn-Helsingi) vahel lühikese ajavahemiku järel (15. juuni – 7. juuli 2000)
piletihindadele kütusemaksu 25–26 krooni lisamisel. Konkurentsiamet leidis, et
lisamaksu kehtestamise põhjuseks oli menetlemise subjektide poolt sõltumatult
teostatud majanduslikud arvestused ning hinnatõusu majanduslikuks põhjuseks oli
kütusehindade ning USA dollari vahetuskursi tõus. Samas tõdes Konkurentsiamet,
et järgiti ja matkiti konkurentide käitumist (hinnatõusu aeg, suurus jne) ning
info levis reisibüroode vahendusel. Sel põhjusel on autori arvates tegemist
küllaltki piiripealse juhtumiga, kus lõplik otsus on küll tõenäoliselt õige,
kuid otsuse põhjendav osa liiga pinnapealne, tegemaks kaugeleulatuvaid järeldusi
ühe või teise tegevuse lubatavuse kohta Eesti konkurentsiõiguses.
5. Lõpetuseks
Kokkuvõttes tuleb eespool
toodud käsitlust ning Euroopa Liidu üldist karmistuvat suhtumist silmas pidades
tõdeda, et igasugune kontakt konkurentide vahel, mis ületab ärilise
tavakäitumise või igapäevase äriasjade ajamise piirid, eelkõige hindu, turge,
kliente või toodangumahtusid puudutavas osas, on erakordselt riskantsed. On
vägagi tõenäoline, et sellised kontaktid nende kogumis kvalifitseeritakse
keelatud koostööna ettevõtjate vahel ning leitakse, et on rikutud
asutamislepingu artiklit 81. Paratamatult nõutakse Konkurentsiametilt Eesti
liitumisel Euroopa Liiduga samasugust põhjalikkust ning karmust kartellide
suhtes, kui see on omane Euroopa Ühenduse konkurentsiõiguses.
Kuid nii nagu karistusõiguse
puhul ei piisa tapmise kvalifitseerimiseks pelgalt seaduseteksti tundmisest, ei
piisa sellest ka ettevõtjatevahelise kokkuleppe, kooskõlastatud tegevuse või
ettevõtjate ühenduse otsuse tuvastamiseks konkurentsiõiguses. Pidades silmas
seda, et ka konkurentsiõiguse rikkumiste avastamisel, mitte üksnes
menetlemisel, on Eestis keskne roll Konkurentsiametil, peaks eelkõige viimasele
ning seal tööd tegevatele inimestele olema selge, mida nad peaksid või võiksid
otsida ning millele tähelepanu pöörata.
Konkurentsiameti senises
praktikas tõuseb esile põhimõistete ebapiisav tundmine ning ebakindlus nende
sisustamisel, mis autori arvates on kaasa toonud Konkurentsiameti passiivsuse
konkurentsiolukorra analüüsimisel eri kaubaturgudel ning Konkurentsiameti
poolse initsiatiivi vähesuse.
Kuivõrd Eesti konkurentsiõigus
põhineb Euroopa Ühenduse konkurentsiõigusel ning konkurentsiõiguse arendamisel
on lähtutud peamiselt konkurentsiseaduse ja Euroopa Ühenduse konkurentsiõiguse
formaal-juriidilisest lähendamisest, oleks autori arvates igati põhjendatud ka
Eesti konkurentsiõiguse praktika lähtumine samadest põhiprintsiipidest ning
teoreetilistest seisukohtadest, mis on omaks võetud algallika väljatöötamisel
ja rakendamisel. Seetõttu oleks igati tervitatav Euroopa Ühenduse ja Eesti
konkurentsiõiguse jätkuv analüüs ning võrdlemine nii akadeemilisel kui ka
praktilisel tasandil.
Märkused:
1 Autor tänab veel kord Heikki
Leesmenti abi ja nõuannete eest käesoleva artikli aluseks oleva bakalaureusetöö
juhendamisel.
2 RT
I 2001, 56, 332; 2003, 23, 133.
3 Esimese Astme Kohtu otsus, 15. märts
2000, kohtuasjad nr T-25/95 jj (Cimenteries
CBR vs. komisjon). – EKL 2000, II-491.
4 Komisjoni otsus, 5. september 1979 (BP Kemi-DDSF). – EÜT L
286/32, 1979.
5 Komisjoni otsus, 29. märts 1994 (HOV SVZ/MCN). – EÜT L
104/34, 1994.
6 Euroopa Kohtu otsus, 15. juuli 1970,
kohtuasi nr 41/69 (ACF
Chemiefarma NV vs. komisjon). – EKL 1970, 661; komisjoni
otsus, 15. juuli 1982 (Re
Stichting Sigarettenindustrie Agreements). – EÜT L 232/1,
1982.
7 Vt nt komisjoni otsus, 19. detsember
1990 (Soda Ash/Solvay-CFK). – EÜT L 152/16, 1991; komisjoni otsus, 27. juuli 1994 (PVC). – EÜT L 239/14,
1994.
8 Vt nt Esimese Astme Kohtu otsus, 17.
detsember 1991, kohtuasi T-7/89 (SA
Hercules NV vs. komisjon). – EKL 1991, II-1711; Euroopa
Kohtu otsus, 15. juuni 1976, kohtuasi nr 51/75 (EMI Records Ltd. V CBS UK Ltd).
– EKL 1976, 811.
9 Komisjoni otsus, 21. oktoober 1998 (Pre-Insulated Pipe Cartel). – EÜT L 24/1, 1999.
10 Vt nt Konkurentsiameti 24. oktoobri
2002. aasta otsus nr 66-L juhtumi nr 09/02 menetlemise lõpetamise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav:[Link] 11.
juulil 2003; Konkurentsiameti 10. aprilli 2002. aasta otsus nr 17-L juhtumi nr
20/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus kättesaadav:
[Link] (11.07.2003); Konkurentsiameti
23. veebruari 2002. aasta otsus nr 51-L juhtumi nr 20/01 menetlemise lõpetamise
kohta. Arvutivõrgus kättesaadav:[Link]
(11.07.2003).
11 RT I 1998, 30, 410; 2000, 53, 353.
12 Konkurentsiameti 13. märtsi 2000.
aasta otsus nr 10-L juhtumi nr 25/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
13 Konkurentsiameti 31. oktoobri 2001.
aasta otsus nr 39-L juhtumi nr 22/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
14 Konkurentsiameti 3. aprilli 2001. aasta
otsus nr 18-L juhtumi nr 32/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
15 R. Whish. Competition Law. Fourth
edition. London: Butterworths, 2001, lk 78–80.
16 Komisjoni otsus, 23. aprill 1986 (Polyproylene). – EÜT L
230/1, 1986.
17 Vt nt Esimese Astme Kohtu otsus, 24.
oktoober 1991, kohtuasi T-1/89 (Rhone
Poulenc vs. komisjon). – EKL 1991, II-867.
18 Esimese Astme Kohtu otsus, 20. aprill
1999, kohtuasjad T-305/94 jj (NV
Limburse Vinyl Maatshappij vs. komisjon). – EKL 1999,
II-931.
19 R. Whish (viide 15), lk 81.
20 Vt nt Konkurentsiameti 28. aprilli
2000. aasta otsus nr 16-L juhtumi nr 03/00 menetlemise lõpetamise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav:[Link]
(11.07.2003); Konkurentsiameti 13. märtsi 2000. aasta otsus nr 10-L juhtumi nr
25/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus kättesaadav:
[Link] (11.07.2003).
21 Vt nt komisjoni otsus, 9. juuli 1980 (National Sulphuric Acid Association). – EÜT L 260/24, 1980; komisjoni otsus, 26. oktoober 1999 (Nederlandse Federative Vereniging voor de
Grootlandel op Elektrotechnisch Gebied and Technische Unie (FEG ja TU)). – EÜT L 39/1-28, 2000; Euroopa Kohtu otsus, 17. oktoober 1972,
kohtuasi nr 8/72 (Vereeniging
van Cementhandelaren vs. komisjon). – EKL 1972, 977;
komisjoni otsus, 5. juuni 1996(Fenex). – EÜT L 181/28, 1996.
22 Euroopa Kohtu otsus, 8. november 1983,
kohtuasi nr 96/82 jj (IAZ vs.
komisjon). – EKL 1983, 3369.
23 Kaasus
Cimenteries
CBR SA vs. komisjon (viide
3).
24 Tartu
taksojuhtide kaasus (viide 14).
25 R. Whish (viide 15), lk 83.
26 Samas.
27 Euroopa Kohtu otsus, 14. juuli 1972,
kohtuasjad nr 48/69 jj (Dyestuffs). – EKL 1972, 619.
28 Euroopa Kohtu otsus, 16. detsember
1975, kohtuasjad nr 40/73 jj (Sugar
Cartel). – EKL 1975, 1665.
29 R. Whish (viide 15), lk 84.
30 Euroopa Kohtu otsus, 31. märts 1993,
kohtuasjad nr 89/85 jj(Ahlström vs. Komisjon). – EKL 1993, I-1307.
31 Kaasus Dyestuffs (viide 27).
32 Vt nt Polypropylene’i kaasus (viide
16); PVC
kaasus (viide 7).
33 Komisjoni otsus, 19. detsember 1990 (Soda Ash Solvay/ICI). –
EÜT L 152/1, 1991.
34 Konkurentsiameti 12. mai 2000. aasta
otsus nr 20-L juhtumi nr 05/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
35Tartu taksojuhtide
kaasus (viide 14).
36 Konkurentsiameti 31. oktoobri 2001.
aasta otsus nr 39-L juhtumi nr 22/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
37 Asutamislepingu artikkel 81 ja KonkS §
4 keelavad konkurentsi kahjustava eesmärgi võimõjuga kokkulepped. Seega eesmärk ja mõju moodustavad mõjuklausli kaks
alternatiivset elementi.
38 Kaasus Polypropylene (viide 16).
39 Euroopa Kohtu otsus, 29. oktoober
1980, kohtuasjad nr 209/78 jj (Van
Landewyck vs. komisjon). – EKL 1980, 3125.
40 R. Whish (viide 15), lk 78.
41 Vt nt Polypropylene’i kaasus (viide
16); Euroopa Kohtu otsus, 8. juuli 1999, kohtuasi C-51/92 (P Hercules Chemicals vs. komisjon). – EKL 1999, I-4235.
42 Komisjoni otsus, 28. november 1979 (Floral). – EÜT L 39/51,
1980.
43 PVC
kaasus (viide 7).
44 R. Whish (viide 15), lk 79.
45 Komisjoni otsus, 14. oktoober 1998 (British Sugar). – EÜT L
76/1, 1999; Esimese Astme Kohtu otsus, 12. juuli 2001, kohtuasi T-202/98 jj (Tate & Lyle vs. komisjon). – EKL 2001, II-2035.
46 Kaasus Pre-Insulated Pipe Cartel (viide
9).
47 R. Whish (viide 15), lk 80.
48 Kaasus Polypropylene (viide 16).
49 R. Whish (viide 15), lk 85.
50 Euroopa Kohtu otsus, 8. juuli 1999,
kohtuasjad nr 199/92 jj (Hüls AG
vs. komosjon). – EKL 1999, I-4287; Polypropylene’i kaasus (viide
16).
51 Kaasus
Cimenteries
CBR SA vs. komisjon (viide
3).
52 Konkurentsiameti 30. detsembri 2002.
aasta otsus nr 73-L juhtumis nr 03/02 ettekirjutuse tegemata jätmise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav:[Link]
(11.07.2003).
53 Konkurentsiameti 17. jaanuari 2001.
aasta otsus nr 3-L juhtumis nr 12/00 menetluse lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav:[Link] (11.07.2003).
1 Autor tänab veel kord Heikki
Leesmenti abi ja nõuannete eest käesoleva artikli aluseks oleva bakalaureusetöö
juhendamisel.
2 RT
I 2001, 56, 332; 2003, 23, 133.
3 Esimese Astme Kohtu otsus, 15. märts
2000, kohtuasjad nr T-25/95 jj (Cimenteries
CBR vs. komisjon). – EKL 2000, II-491.
4 Komisjoni otsus, 5. september 1979 (BP Kemi-DDSF). – EÜT L
286/32, 1979.
5 Komisjoni otsus, 29. märts 1994 (HOV SVZ/MCN). – EÜT L
104/34, 1994.
6 Euroopa Kohtu otsus, 15. juuli 1970,
kohtuasi nr 41/69 (ACF
Chemiefarma NV vs. komisjon). – EKL 1970, 661; komisjoni
otsus, 15. juuli 1982 (Re
Stichting Sigarettenindustrie Agreements). – EÜT L 232/1,
1982.
7 Vt nt komisjoni otsus, 19. detsember
1990 (Soda Ash/Solvay-CFK). – EÜT L 152/16, 1991; komisjoni otsus, 27. juuli 1994 (PVC). – EÜT L 239/14,
1994.
8 Vt nt Esimese Astme Kohtu otsus, 17.
detsember 1991, kohtuasi T-7/89 (SA
Hercules NV vs. komisjon). – EKL 1991, II-1711; Euroopa
Kohtu otsus, 15. juuni 1976, kohtuasi nr 51/75 (EMI Records Ltd. V CBS UK Ltd).
– EKL 1976, 811.
9 Komisjoni otsus, 21. oktoober 1998 (Pre-Insulated Pipe Cartel). – EÜT L 24/1, 1999.
10 Vt nt Konkurentsiameti 24. oktoobri
2002. aasta otsus nr 66-L juhtumi nr 09/02 menetlemise lõpetamise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=743, 11.
juulil 2003; Konkurentsiameti 10. aprilli 2002. aasta otsus nr 17-L juhtumi nr
20/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus kättesaadav:
http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=743 (11.07.2003); Konkurentsiameti
23. veebruari 2002. aasta otsus nr 51-L juhtumi nr 20/01 menetlemise lõpetamise
kohta. Arvutivõrgus kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=743
(11.07.2003).
11 RT I 1998, 30, 410; 2000, 53, 353.
12 Konkurentsiameti 13. märtsi 2000.
aasta otsus nr 10-L juhtumi nr 25/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=741 (11.07.2003).
13 Konkurentsiameti 31. oktoobri 2001.
aasta otsus nr 39-L juhtumi nr 22/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=742 (11.07.2003).
14 Konkurentsiameti 3. aprilli 2001. aasta
otsus nr 18-L juhtumi nr 32/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=742 (11.07.2003).
15 R. Whish. Competition Law. Fourth
edition. London: Butterworths, 2001, lk 78–80.
16 Komisjoni otsus, 23. aprill 1986 (Polyproylene). – EÜT L
230/1, 1986.
17 Vt nt Esimese Astme Kohtu otsus, 24.
oktoober 1991, kohtuasi T-1/89 (Rhone
Poulenc vs. komisjon). – EKL 1991, II-867.
18 Esimese Astme Kohtu otsus, 20. aprill
1999, kohtuasjad T-305/94 jj (NV
Limburse Vinyl Maatshappij vs. komisjon). – EKL 1999,
II-931.
19 R. Whish (viide 15), lk 81.
20 Vt nt Konkurentsiameti 28. aprilli
2000. aasta otsus nr 16-L juhtumi nr 03/00 menetlemise lõpetamise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=741
(11.07.2003); Konkurentsiameti 13. märtsi 2000. aasta otsus nr 10-L juhtumi nr
25/99 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus kättesaadav:
http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=741 (11.07.2003).
21 Vt nt komisjoni otsus, 9. juuli 1980 (National Sulphuric Acid Association). – EÜT L 260/24, 1980; komisjoni otsus, 26. oktoober 1999 (Nederlandse Federative Vereniging voor de
Grootlandel op Elektrotechnisch Gebied and Technische Unie (FEG ja TU)). – EÜT L 39/1-28, 2000; Euroopa Kohtu otsus, 17. oktoober 1972,
kohtuasi nr 8/72 (Vereeniging
van Cementhandelaren vs. komisjon). – EKL 1972, 977;
komisjoni otsus, 5. juuni 1996(Fenex). – EÜT L 181/28, 1996.
22 Euroopa Kohtu otsus, 8. november 1983,
kohtuasi nr 96/82 jj (IAZ vs.
komisjon). – EKL 1983, 3369.
23 Kaasus
Cimenteries
CBR SA vs. komisjon (viide
3).
24 Tartu
taksojuhtide kaasus (viide 14).
25 R. Whish (viide 15), lk 83.
26 Samas.
27 Euroopa Kohtu otsus, 14. juuli 1972,
kohtuasjad nr 48/69 jj (Dyestuffs). – EKL 1972, 619.
28 Euroopa Kohtu otsus, 16. detsember
1975, kohtuasjad nr 40/73 jj (Sugar
Cartel). – EKL 1975, 1665.
29 R. Whish (viide 15), lk 84.
30 Euroopa Kohtu otsus, 31. märts 1993,
kohtuasjad nr 89/85 jj(Ahlström vs. Komisjon). – EKL 1993, I-1307.
31 Kaasus Dyestuffs (viide 27).
32 Vt nt Polypropylene’i kaasus (viide
16); PVC
kaasus (viide 7).
33 Komisjoni otsus, 19. detsember 1990 (Soda Ash Solvay/ICI). –
EÜT L 152/1, 1991.
34 Konkurentsiameti 12. mai 2000. aasta
otsus nr 20-L juhtumi nr 05/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=741 (11.07.2003).
35Tartu taksojuhtide
kaasus (viide 14).
36 Konkurentsiameti 31. oktoobri 2001.
aasta otsus nr 39-L juhtumi nr 22/00 menetlemise lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=742 (11.07.2003).
37 Asutamislepingu artikkel 81 ja KonkS §
4 keelavad konkurentsi kahjustava eesmärgi võimõjuga kokkulepped. Seega eesmärk ja mõju moodustavad mõjuklausli kaks
alternatiivset elementi.
38 Kaasus Polypropylene (viide 16).
39 Euroopa Kohtu otsus, 29. oktoober
1980, kohtuasjad nr 209/78 jj (Van
Landewyck vs. komisjon). – EKL 1980, 3125.
40 R. Whish (viide 15), lk 78.
41 Vt nt Polypropylene’i kaasus (viide
16); Euroopa Kohtu otsus, 8. juuli 1999, kohtuasi C-51/92 (P Hercules Chemicals vs. komisjon). – EKL 1999, I-4235.
42 Komisjoni otsus, 28. november 1979 (Floral). – EÜT L 39/51,
1980.
43 PVC
kaasus (viide 7).
44 R. Whish (viide 15), lk 79.
45 Komisjoni otsus, 14. oktoober 1998 (British Sugar). – EÜT L
76/1, 1999; Esimese Astme Kohtu otsus, 12. juuli 2001, kohtuasi T-202/98 jj (Tate & Lyle vs. komisjon). – EKL 2001, II-2035.
46 Kaasus Pre-Insulated Pipe Cartel (viide
9).
47 R. Whish (viide 15), lk 80.
48 Kaasus Polypropylene (viide 16).
49 R. Whish (viide 15), lk 85.
50 Euroopa Kohtu otsus, 8. juuli 1999,
kohtuasjad nr 199/92 jj (Hüls AG
vs. komosjon). – EKL 1999, I-4287; Polypropylene’i kaasus (viide
16).
51 Kaasus
Cimenteries
CBR SA vs. komisjon (viide
3).
52 Konkurentsiameti 30. detsembri 2002.
aasta otsus nr 73-L juhtumis nr 03/02 ettekirjutuse tegemata jätmise kohta.
Arvutivõrgus kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=743
(11.07.2003).
53 Konkurentsiameti 17. jaanuari 2001.
aasta otsus nr 3-L juhtumis nr 12/00 menetluse lõpetamise kohta. Arvutivõrgus
kättesaadav: http://www.konkurentsiamet.ee/index.html?id=742 (11.07.2003).