Põhiseaduse rahvahääletuse aastapäeval, 28. juunil 2024 avati
riigiõiguse sihtkapitali eestvedamisel ja Justiitsministeeriumi
rahalisel toel Põhiseaduse Assamblee allikakogu veebileht (https://assamblee.riigioigus.ee).
Eesti Vabariigi Ülemnõukogu ja Eesti Kongressi esindajad leppisid 20.
augustil 1991 kokku, et põhiseaduse väljatöötamiseks tuleb moodustada
Põhiseaduse Assamblee*1 (edaspidi ka PA). Vastav kokkulepe
vormistati Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsuses Eesti riiklikust
iseseisvusest.*2 Assamblee asutamise kuupäev oli 9. september
1991 ja sinna kuulusid Eesti Kongressi ja Ülemnõukogu
esindajad.*3 Ametlikult lõpetas PA tegevuse 20. aprillil
1992.*4 Assamblee töötas 1991. aasta varasügisest 1992. aasta
hiliskevadeni välja põhiseaduse, mis võeti vastu rahvahääletusel 28.
juunil 1992. See kehtib tänini ja on osutunud Eesti kõige pikema elueaga
põhiseaduseks.
Põhiseaduse tõlgendamisel on oluline püüda selgitada Põhiseaduse
Assamblee kavatsusi, olla teadlik vaetud kaalutlustest, määravaks
osutunud argumentidest ja silmas peetud eeskujudest. Seda tõlgendamiseks
vajalikku konteksti aitavad allikakriitilise uurimise kaudu avada
Põhiseaduse Assamblee tööd kajastavad kirjalikud allikad ja asjaosaliste
suulised meenutused.
Riigiõiguse sihtkapitali üks eesmärke on edendada Eesti riigiõiguse
õppimist, õpetamist ja uurimist. Allikatele tuginevaks ja
allikakriitiliseks õppimiseks, õpetamiseks ja uurimiseks on määrava
tähtsusega allikate kättesaadavus. Ehkki Põhiseaduse Assamblee loodud
põhiseadus on poliitilise ja ühiskondliku korra raamistikuna kehtinud
juba üle kolme aastakümne, on põhiseaduse eelnõu väljatöötamisega
seonduvatest Rahvusarhiivi fondi ERA.R.2324.1 kirjalikest allikatest
avaldatud ainult osa: PA täiskogu stenogrammid, kaks põhiseaduse eelnõu
redaktsiooni ning üksikud ekspertarvamused.*5
Assamblee liikmed ja töösse kaasatud eksperdid on oma mälestusi ning
arvamusavaldusi jaganud paljudes kogumikes*6 ja
meediaväljaannetes*7. Seevastu puudus ülevaade asjaosaliste
erakogudes asuvate kirjalike allikate kohta, samuti ei olnud need
uurijatele kättesaadavad. Erandiks on PA redaktsioonitoimkonna esimehe
Liia Hänni poolt Rahvusarhiivile üle antud ja fondi ERA.R.2324.1
koondatud materjalid. Raskendatud või piiratud ligipääs allikatele ei
ole senini soosinud põhiseaduse saamisloo ja Põhiseaduse Assamblee kui
institutsiooni tegevuse kõigekülgset uurimist ega võimaldanud
põhiseaduse sätete geneesi põhjalikumat käsitlust.
I. Põhiseaduse Assamblee allikatele tuginevaid seniseid
käsitlusi
Assamblee tööd kajastavates kirjutistes on peamiselt tuginetud või
viidatud koguteoses „Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee“*8
avaldatud assamblee täiskogu istungite stenogrammidele või asjaosaliste
mälestustele kogumikus „Põhiseaduse tulek“.*9 Haruharva
viidatakse ka Rahvusarhiivi PA arhiivifondile, paraku sealseid
avaldamata allikaid kirjutises endas kasutamata.*10
Põhiseaduse Assamblee arhiivifondi avaldamata allikatest on üksikutele
üksnes põgusalt viidatud või piirdutud mõne lause
tsiteerimisega.*11 Erandiks on Eesti Teaduste Akadeemia
Riigiõiguse Sihtkapitali 2022.–2023. aastal avaldatud Eesti Vabariigi
põhiseaduse kommentaarid, mille autoritest on Uno Lõhmus, Birgit Aasa ja
Katre Tubro muude allikate hulgas kasutanud ka PA redaktsioonitoimkonna
ja teematoimkondade avaldamata protokolle.*12
Kehtiva põhiseaduse sätete geneesi kohta on kirjutatud arvukalt
erialaseid artikleid, kus konkreetse peatüki, õigusinstituudi või
paragrahvi kujunemisloo analüüsis on toetutud muu hulgas eelnimetatud
koguteoses „Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee“ avaldatud täiskogu
stenogrammidele ning assamblees välja töötatud põhiseaduse
redaktsioonile, mis kannavad 15. novembri 1991 ja 13. detsembri 1991
kuupäeva.*13 Assamblee liikme Ülle Aaskivi (1950–2007)
postuumselt ilmunud artikkel „Tartu rahu (eksi)rännakud meie
põhiseaduses“*14 on ainus avalikult kättesaadav uurimus,
milles on võrreldud põhiseaduse lõppteksti eelnõu teiste, avaldamata
redaktsioonidega ning seotud neid täiskogu istungite stenogrammides
kajastuvate aruteludega. Samas puuduvad artiklis kasutatud
redaktsioonide arhiiviviited (võimalik, et autor kasutas erakogu
materjale). Assamblee liige Illar Hallaste (1959–2012) on andnud
ajakirjas Juridica ilmunud artiklis „Eesti Vabariigi põhiseaduse
sünd“*15 põgusa ülevaate PA tööprotsessist, kuid ka selles
artiklis puuduvad viited ja autorilt ei ole enam võimalik allikate kohta
küsida.
Kokkuvõtvalt tuleb tõdeda, et mõne hiljutise erandiga on Põhiseaduse
Assamblee tööga seotud allikatest senini kasutatud assamblee täiskogu
istungite stenogramme, kahte redaktsiooni ja asjaosaliste mälestusi või
on olnud tegemist viideteta käsitlustega. Uurimisseis, kus suur osa
Rahvusarhiivis ja asjaosaliste erakogudes säilinud, kuid seni avaldamata
allikaid on jäänud tähelepanuta, on jätnud lünga põhiseaduse saamisloo
ja selle taustsüsteemi uurimisse.
II. Põhiseaduse Assamblee allikakogu eesmärgid
Riigiõiguse sihtkapital soovib hõlbustada senisest põhjalikumat ja
allikakriitilisemat Põhiseaduse Assamblee töö uurimist, luues lihtsa
ligipääsuga süstematiseeritud kogu nii avaldatud kui ka seni avaldamata
Rahvusarhiivi PA fondi ja erakogude kirjalikest allikatest, samas
alahindamata teaduslikku väärtust, mis võrsub kirjalike allikate ja
mälestuste kooslusest. Seetõttu koondatakse kogusse järgemööda nii
varasemaid assamblee liikmete ja ekspertide antud intervjuusid ja
avaldatud arvamusartikleid kui ka sihtkapitali eestvõttel asjaosalistega
tehtud intervjuusid. Mitmel pool laiali asuvate materjalide koondamiseks
ja eri allikate omavahel seostamiseks esitatakse kogus ka varem
avaldatud Põhiseaduse Assambleed käsitlevad kirjalikud allikad ning
olulisemad asjakohased teosed või kui see ei ole autoriõiguste tõttu
võimalik, siis vähemalt viited neile teostele.
Allikakogu moodustamine on kavandatud etapiti, seda täiendatakse
järk-järgult vastavalt sellele, kuidas jõutakse allikaid erakogudest ja
arhiivifondist tuvastada, süsteemi seada, digiteerida, omavahel
seostada, muuta otsimootoris kasutatavaks, vajaduse korral ka toimetada
ja pealkirjastada ning lisada tutvustavaid või selgitavaid tekste.
Allikakogu esimese etapi koostamist juhtis Heiki Sibul ja selles
osalesid Kadri Krebstein, Kerdi Raud ning käesoleva kirjutise autor,
saades nõuandvat tuge riigiõiguse sihtkapitali nõukoja esimehelt Heiki
Loodilt, Põhiseaduse Assamblee liikmetelt ja
õigusteadlastelt*16. Veebilehe kujundas ja teostas Redwall
OÜ. Esimesena avaldati allikakogu veebilehel Põhiseaduse Assambleele
esitatud neli põhiseaduse eelnõu, 1937. aasta põhiseadus, Edgar Talviku
ja Jüri Kaljuvee eelnõu ning Igor Gräzini töömakett. Assamblee täiskogu
kolmekümne istungi stenogrammid*17 on avaldatud Riigikogu
Kantselei toimetatud kujul, neid saab võrrelda Rahvusarhiivis asuvate
originaalstenogrammide ja koguteoses „Põhiseadus ja Põhiseaduse
Assamblee“ avaldatuga. Varem avaldatule lisandus ligi 60 lehekülge 17.
istungi stenogrammi teksti, mis on säilinud Rein Taagepera erakogus.
Allikakogu pakub lugejale seni puudunud võimaluse kõrvutada täiskogu
istungi stenogrammi teksti istungil käsitletud põhiseaduse eelnõu
redaktsiooniga. Soovi korral saab iga täiskogu istungi stenogrammi
teksti kõrvutada ka Jüri Adamsi töögrupi eelnõu tekstiga, mille PA
aluseks võttis, ja teiste assamblee välja töötatud põhiseaduse eelnõu
redaktsioonidega. Stenogrammide ja põhiseaduse eelnõu redaktsioonide
kõrvutamine annab lugejale märksa selgema pildi, milliste sätete ja
sõnastuste üle istungitel täpsemalt arutleti. Stenogrammi tekstidesse
loodud hüperlingid juhatavad sõnavõtjate viidatud materjali juurde,
hõlbustades selle lugemist ja sisu mõistmist. Otsitavat aitab leida igal
istungil toimunu kohta kirjutatud ülevaade. Viitamise hõlbustamiseks ja
viidatu ladusama tuvastamise huvides on stenogrammidele lisatud
äärenumbrid ning eelvormistatud pikem ja lühem viiteversioon.
Täiskogu istungite stenogrammide ja nende redaktsioonide sidumine sai
võimalikuks tänu arhiivis ning Rein Taagepera ja Peet Kase erakogudes
säilinud üheksateistkümnele erinevale põhiseaduse eelnõu redaktsiooni
tekstile. Need on allikakogu veebilehel avaldatud eraldi ka
redaktsioonide alaosas. Iga redaktsiooni juurde on olenevalt PA töö
ajajärgust lisatud selgitus, millisel istungil seda arutati või millist
menetlusetappi redaktsioon tähistab. 1992. aasta jaanuaris toimunud
redaktsioonitoimkonna ja ekspertgrupi koostöö lühiajalise, kuid
intensiivse iseloomu tõttu ei ole kõik redaktsioonid terviklikud.
Vajadusel on see selgitus lisatud vastava redaktsiooni juurde.
Lisaks põhiseaduse eelnõu redaktsioonidele on esmakordselt avaldatud
neli Põhiseaduse Assamblee välja töötatud põhiseaduse rakendamise
seaduse eelnõu redaktsiooni ja kaks Ülemnõukogu välja töötatud
põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu redaktsiooni. Allikakogus on
olemas ka kõik ajalehes Rahva Hääl avaldatud põhiseaduse eelnõu ja
põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu tekstid.
Põhiseaduse Assamblee allikakogu esimeses etapis avaldati assamblee
moodustamist ja tegevust tutvustavad materjalid. Hüperlingid juhatavad
asjakohastele Eesti Kongressi ja Eesti NSV Ülemnõukogu, hilisema Eesti
Vabariigi Ülemnõukogu otsustele. Tutvuda saab assamblee reglemendi ning
liikmete nimekirjaga. Nimekirjale on lisatud täpsustused, millisest
esinduskogust delegaat assambleesse valiti, milline oli tema poliitiline
kuuluvus ning millise assamblee toimkonna liige ta oli. Vajaliku info
leidmist hõlbustab otsimootor. Näiteks leiab otsingu abil kaalutlused,
miks otsustati termini „õigushoidja“ asemel siiski õiguskantsleri
nimetuse kasuks, niisamuti on võimalik saada teada, et NATO-t mainiti
Põhiseaduse Assamblees kokku kolmel täiskogu istungil ning sõeluda välja
täiskogul peetud arutelud kõlbluse mõiste üle.
Samuti on veebilehel assamblee tegevuse uurija ja siinse kirjutise
autori koostatud teemade ülevaated, mis tutvustavad põhiseaduse
peatükkide sõnastuse kronoloogilist kujunemist. Teemade ülevaadetes
sisalduvad vastava põhiseaduse peatüki tekstid kehtivast põhiseadusest,
Põhiseaduse Assambleele esitatud eelnõudest, Edgar Talviku ja Jüri
Kaljuvee eelnõust, Igor Gräzini töömaketist, teematoimkondade
formuleeringutest ning põhiseaduse eelnõu redaktsioonidest. Ära on
toodud väljavõtted vastavateemalistest aruteludest teematoimkonna
istungite protokollides ja täiskogu istungite stenogrammides. Kõikide
ülevaadete täpsema sisukirjelduse leiab allikakogu veebilehe alaosast
„Teemade ülevaated“.
Lisaks eelnimetatule avaldatakse veebilehel Põhiseaduse Assamblee
tööga seotud isikutega tehtud intervjuud, mille korraldas riigiõiguse
sihtkapital. Needki intervjuud on teinud allakirjutanu. Võttes arvesse
intervjueeritava osatähtsust Põhiseaduse Assamblees, erinevaid
mälestuste talletamise viise, käsitletavatest sündmustest möödunud pikka
ajaperioodi ja inimmälu omaduste individuaalsust, on intervjuud üles
ehitatud nii avatud vestlusküsimuste kui ka seni käsitlemata
arhiiviallikatele tuginevate spetsiifilisemate küsimuste vormis.
Intervjuud pakuvad lugejale ainest, mida kirjalike allikatega
kombinatsioonis uurida, aga ka subjektiivseid tõlgendusi põhiseaduse
teksti kujunemist mõjutanud ajaloolise olustiku ja selles tähtsat rolli
mänginud tegurite tajumiseks. Sihtkapitali toel tehtud intervjuudele
lisaks koondatakse allikakogusse ka varasemad Põhiseaduse Assamblee
liikmete ja ekspertide intervjuud ning asjaosaliste arvamuslood, mis
rikastavad uurimisainest veelgi.
Põhiseaduse Assamblee allikakogu teise etapiga alustati tööd 2024.
aasta sügisel. Selles etapis keskendutakse Põhiseaduse Assamblee seitsme
teematoimkonna ja redaktsioonitoimkonna tööga seotud allikatele ning
Põhiseaduse Assambleele esitatud ekspertarvamustele. Esimeses etapis
tehti allikakogus kättesaadavaks kõik Rahvusarhiivis leiduvad PA
teematoimkondade ja redaktsioonitoimkonna protokollid. Need allikad on
plaanis korrektselt pealkirjastada, kronoloogiliselt korrastada,
otsimootoris kasutatavaks muuta ning käsikirjalised protokollid trükitud
kujul kättesaadavaks teha.
Teematoimkonnad kirjutasid Põhiseaduse Assamblee 1991. aasta
sügisperioodil oma vastutusala põhiseaduse peatüki või peatükkide kohta
mitmeid formuleeringuid ning esitasid need assamblee täiskogule.
Formuleeringute sõnastusi töötati välja ja võimalikke alternatiive
hääletati läbi teematoimkondade istungitel. Sarnaselt täiskogu istungi
stenogrammide ja põhiseaduse eelnõu redaktsioonide sidumisega on kavas
allikakogu teises etapis luua võimalusel seosed teematoimkonna istungite
protokollide ja istungitel arutatud formuleeringute tekstidega. Olgugi
et teematoimkondade istungid on võrreldes täiskogu istungite
stenografeerimisega kehvasti protokollitud ja kohati on protokollid
sisutühjad või sootuks puuduvad, annavad seni avaldamata ja läbi
uurimata formuleeringud koostoimes arhiivis talletatud ja erakogust
lisandunud teematoimkondade istungite protokollidega uurijatele
väärtuslikku ja originaalset uurimisainest teematoimkondade tööst ja
nende rollist põhiseaduse teksti kujunemises. Peale selle võimaldavad
lisainformatsiooni ammutada esmakordselt allikakogus avaldatavad
teematoimkondade ja redaktsioonitoimkonna koostatud muudatusettepanekute
tabelid, mis kajastavad muudatusettepaneku tegemise ajaperioodi,
ettepaneku tegija isikut, teematoimkonna või redaktsioonitoimkonna
otsust ning mõnikord ka selle põhjendust. Muudatusettepanekute tabelid
võimaldavad koostoimes stenogrammide ja protokollidega uurida muu hulgas
ka konkreetsete Põhiseaduse Assamblee liikmete seisukohtade arengut ja
nende osa põhiseaduse teksti kujunemises.
Redaktsioonitoimkonna protokollidele on küll Põhiseaduse Assamblee
allikaid puudutavates käsitlustes üksikutel kordadel viidatud, kuid
protokollid on avaldamata ja arhiivis puudulikult süstematiseeritud.
Mõni käsikirjaline protokoll on senini trükkimata, esineb ka eksitavat
pealkirjastamist ja dateerimist. Allikakogu veebilehel avaldatakse
redaktsioonitoimkonna protokollid kronoloogiliselt korrastatud kujul ja
võimalusel seotakse protokollides kajastuvates aruteludes käsitletavate
redaktsioonide tekstidega, pakkudes koos asjaosaliste meenutustega
hinnalist materjali, uurimaks redaktsioonitoimkonna tööd ja selle käigus
toimunud põhiseaduse teksti arengut. Samuti avavad need allikad
Ülemnõukogu protokollide kõrval mõningal määral Ülemnõukogu ja PA 1992.
aasta jaanuarikuu pingeliste suhete tagamaid.
Põhiseaduse Assamblee tööd puudutavate allikate olulise osana soovib
sihtkapital allikakogus avaldada ka assambleele esitatud
ekspertarvamused. Osa neist on avaldatud eespool viidatud koguteoses
„Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee“*18, kuid enamik nii
välismaiste kui ka Eesti-siseste ekspertide arvamusi on senini
avaldamata ja arhiivis talletatud võrdlemisi süsteemitult. Olulist lisa
on andnud Peet Kase erakogu. Ekspertarvamused kategoriseeritakse,
süstematiseeritakse, skaneeritakse, pealkirjastatakse korrektselt,
võimaluse korral esitatakse nii originaalkeeles kui ka tõlkes ning
seotakse arvamuse aluseks olnud põhiseaduse eelnõu redaktsiooni
tekstiga. Sellisel kujul avaldatavad allikad võimaldavad allikakogu
kasutajatel analüüsida näiteks seda, millist nõu assambleele anti ning
uurida, kas ja kuivõrd Põhiseaduse Assamblee liikmed ekspertnõu arvesse
võtsid.
Töö veebilehega jätkub. Riigiõiguse sihtkapital tänab kõiki, kes on
olnud lahkelt nõus jagama oma Põhiseaduse Assamblee tegevuse ajast
pärinevaid mälestusi ja kirjalikke allikaid ning toetanud veebilehe
väljatöötamist omapoolsete nõuannetega. Loodetavasti valmib tänu
lihtsasti ligipääsetavale, kasutaja jaoks mugavale ja kõiki olulisemaid
Põhiseaduse Assamblee allikaid koondavale kogule Eesti kõige
pikaealisema põhiseaduse sünniloo ja teksti kujunemise kohta palju
objektiivseid ja allikakriitilisi uurimusi, millele toetuda nii
põhiseaduse tundmaõppimisel, õpetamisel kui ka tõlgendamisel.
Märkused:
*1 Esialgse nimega Põhiseaduslik Assamblee. Nimetus Põhiseaduse Assamblee
võeti ametlikult kasutusele Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 05.12.1991. a
otsusega „Põhiseaduse Assamblee edasisest tegevusest“. – RT 1991, 44,
539.
*2 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 20.08.1991. a otsus „Eesti riiklikust
iseseisvusest“. – RT 1991, 25, 312.
*3 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 09.09.1991. a otsus „Eesti Vabariigi
Põhiseadusliku Assamblee valimistulemuste kinnitamise kohta“. – RT 1991,
31, 374.
*4 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu erakorralise istungjärgu 30.08.1991. a
istungi stenogrammist nähtub, et assamblee tegevuse lõppu märkivaks
kuupäevaks sooviti määrata põhiseaduse eelnõu rahvahääletusele paneku
päeva, mis oli tulenevalt Ülemnõukogu 20.04.1992. a otsusest
„Põhiseaduse Assamblee poolt esitatud põhiseaduse eelnõu kohta“
20.04.1992. Ülemnõukogu 03.09.1991. a otsusega jäi lõplikuks assamblee
tegevuse lõppu märkiva tähtaja sõnastuseks „rahvahääletuse
väljakuulutamise päev“. Rahvahääletuse toimumise kuupäeva kuulutas
Ülemnõukogu välja 20.05.1992 otsusega „Eesti Vabariigi põhiseaduse
eelnõu, põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu ja nendega kaasneva
lisaküsimuse rahvahääletuse korraldamise kohta“. Kuid tuginedes
Ülemnõukogu 30.08.1991. a istungi stenogrammidest nähtuvale tahtele ja
Ülemnõukogu 20.04.1992. a otsuse sõnastusele, mille kohaselt otsustati
põhiseaduse eelnõu panna rahvahääletusele, tähistab PA tegevuse lõppu ja
rahvahääletuse väljakuulutamise päeva kuupäev 20.04.1992. Eesti
Vabariigi Ülemnõukogu stenogramm XII koosseis, erakorraline istungjärk,
4. istung, 30.08.1991, lk 144. – Arvutivõrgus: https://www.riigikogu.ee/wpcms/wp-content/uploads/2015/03/1991_27_30_august_erakorraline.pdf
(25.01.2025); Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsus Põhiseaduse Assamblee
poolt esitatud põhiseaduse eelnõu kohta, 20.04.1992. – RT 1992, 17, 248;
Ülemnõukogu otsus Eesti Vabariigi Põhiseadusliku Assamblee
tööülesannetest ja töökorraldusest, 03.09.1991. – RT 1991, 30, 357;
Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsus Eesti Vabariigi põhiseaduse eelnõu,
põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu ja nendega kaasneva lisaküsimuse
rahvahääletuse korraldamise kohta, 20.05.1992. – RT 1992, 21, 301.
*5 Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn
1997.
*6 Vt nt Kaks otsustavat päeva Toompeal: 19.–20. august 1991. 20. augusti
klubi (koost.). Tallinn 1996, lk 5 jj; Põhiseaduse tulek. E. Pärnaste,
Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn 2002, lk 7 jj; J. Adams, P. Kask, I. Raig,
S. Vahtre. Mälestusi Põhiseaduse Assambleest. – Presidendiraamat. R.
Toomla (toim.). Tartu 2002, lk 182–201; R. Ruutsoo. Presidendi
institutsiooni taustast ja kujundamisest 1992. aasta põhiseaduses. –
Presidendiraamat. R. Toomla (toim.). Tartu 2002, lk 150–181; J. K.
Talve. Kui tehti põhiseadust ja krooni (1992). – Hääl vabadusest. Juhan
Kristjan Talve tekstid 1983–1997. L. Vahtre (koost.). Tallinn 2008, lk
91–139; J. Rätsep. Olime omariikluse usku. – Mitme tule vahel. L.
Hainsalu, R. Järlik (koost.). Tartu 2011, lk 61–96; R. Taagepera. Kui
ajalugu liikuma hakkas. Mälestusi 1987–1991. Tartu 2022, lk 286–317; U.
Lõhmus (koost.). Meenutusi põhiseaduse sünnist.– Riigiõiguse aastaraamat
3/2022, lk 205–235; N. Siitam (end. Parrest) (toim.). Põhiseadus 30.
Kuidas sündis põhiseadus?– Riigiõiguse aastaraamat 4/2023, lk 184–204;
R. Taagepera. Kahepaikne. Mälestusi 1991–2001. Tartu 2024, lk 10–43.
*7 Vt nt T. Anton. Me ei tee põhiseadust vaid iseenese tarkusest. T. Vare
(interv.). – Päevaleht 18.10.1991; I. Hallaste. Poliitilised valikud
tuleb meil endil teha. E. Tammer (interv.). – Postimees 31.10.1991; L.
Hänni. Põhiseadus tõrgub olemuselt vastu võtmast olupoliitikat. –
Maaleht 12.12.1991; Ü. Aaskivi. Põhiseaduse ämmaemand. T. Mattson
(interv.). – Sakala 1992, nr 61; Ü. Aaskivi. Mida tuleb põhiseaduse
eelnõu lugedes teada ja millele mõelda? – Sakala 04.01.1992; H.
Schneider. Kas vundament ikka kannab? – Päevaleht 08.01.1992; I. Rebane.
Kuidas ikkagi valida presidenti? – Postimees 27.02.1992; I. Rebane.
Põhiseaduse eelnõu on veel vara rahvahääletusele panna. – Postimees
09.04.1992.
*8 Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn
1997.
*9 Põhiseaduse tulek. Kogumik. E. Pärnaste, Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn
2002; vt nt V. Olle. Kohaliku omavalitsuse õigus I. Tallinn 2014, lk 82,
viide 387; S. Lääne, V. Olle, K. Jürgenson, S. Mäeltsemees. Põhiseaduse
assambleest ja põhiseaduse kohaliku omavalitsuse sätete sünnist. – Eesti
kohalik omavalitsus ja liidud 100. S. Ludvig, S. Lääne, S. Mäeltsemees
(koost.). Tallinn 2018, lk 135, viited 9 ja 12; O. Kask, N. Parrest
(koost.). Intervjuu Jüri Põlluga: „Tagantjärele paneksin põhiseaduse
II-le peatükile hindeks seitse või kaheksa kümnest.“ – Riigiõiguse
aastaraamat 3/2022, lk 236–260.
*10 Põhiseaduse tulek. E. Pärnaste, Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn 2002, lk
345, viide 192; S. Lääne, V. Olle, K. Jürgenson, S. Mäeltsemees.
Põhiseaduse Assambleest ja põhiseaduse kohaliku omavalitsuse sätete
sünnist. – Eesti kohalik omavalitsus ja liidud 100. S. Ludvig, S. Lääne,
S. Mäeltsemees (koost.). Tallinn 2018, lk 135, viide 8.
*11 Vt K. Albi. PS § 13 kommentaarid. – Eesti Vabariigi põhiseadus.
Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 5. vlj. Tallinn 2020; H.
Kalmo, O. Kask. Sissejuhatus. Põhikohustused. – Eesti Vabariigi
põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 5. vlj.
Tallinn 2020.
*12 U. Lõhmus. PS § 2, komm. 10. – Eesti Vabariigi põhiseaduse kommentaarid.
U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse sihtkapital,
2023. – Arvutivõrgus: https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024); B. Aasa. PS preambul, komm-id 64, 82, 90. – Eesti
Vabariigi põhiseaduse kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste
Akadeemia riigiõiguse sihtkapital, 2022. – Arvutivõrgus: https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024); K. Tubro. PS § 61, komm. 19. – Eesti Vabariigi põhiseaduse
kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse
sihtkapital, 2023. – Arvutivõrgus:[Link]
(21.10.2024); K. Tubro. PS § 64, komm. 3. – Eesti Vabariigi põhiseaduse
kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse
sihtkapital, 2023. – Arvutivõrgus: https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024).
*13 Vt nt P. Pikamäe. Ääremärkusi Eesti põhiseaduslikkuse järelevalve
korralduse ja menetluse kujunemisele ja võimalikule edasisele arengule.
– Riigiõiguse aastaraamat 2/2021, lk 139–170; Ü. Madise, L. Lust-Vedder,
I. U. Vooglaid. Töötõke Riigikogus ja eelnõude usaldusküsimusega
sidumine. – Juridica 2024/2, lk 93–103; K. Luhamaa, M. Ristikivi. Eesti
kohtusüsteem ja kohtunikkond reformide keskel 1988–1993. – Riigiõiguse
aastaraamat 3/2022, lk 13–45; M. Ernits. Õiguskantsler. – Juridica
2003/1, lk 14–17.
*14 Ü. Aaskivi. Tartu rahu (eksi)rännakud meie põhiseaduses. – Juridica
2020/9, lk 710–717.
*15 I. Hallaste. Eesti Vabariigi põhiseaduse sünd. – Juridica 1996/9, lk
438–442.
*16 Jüri Adams, Liia Hänni, Madis Ernits, Uno Lõhmus, Nele Siitam, Marju
Luts-Sootak.
*18 Vt Valik Põhiseaduse Assambleele esitatud ekspertarvamusi. – Põhiseadus
ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn 1997, lk
1274–1294.
*1 Esialgse nimega Põhiseaduslik Assamblee. Nimetus Põhiseaduse Assamblee
võeti ametlikult kasutusele Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 05.12.1991. a
otsusega „Põhiseaduse Assamblee edasisest tegevusest“. – RT 1991, 44,
539.
*2 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 20.08.1991. a otsus „Eesti riiklikust
iseseisvusest“. – RT 1991, 25, 312.
*3 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 09.09.1991. a otsus „Eesti Vabariigi
Põhiseadusliku Assamblee valimistulemuste kinnitamise kohta“. – RT 1991,
31, 374.
*4 Eesti Vabariigi Ülemnõukogu erakorralise istungjärgu 30.08.1991. a
istungi stenogrammist nähtub, et assamblee tegevuse lõppu märkivaks
kuupäevaks sooviti määrata põhiseaduse eelnõu rahvahääletusele paneku
päeva, mis oli tulenevalt Ülemnõukogu 20.04.1992. a otsusest
„Põhiseaduse Assamblee poolt esitatud põhiseaduse eelnõu kohta“
20.04.1992. Ülemnõukogu 03.09.1991. a otsusega jäi lõplikuks assamblee
tegevuse lõppu märkiva tähtaja sõnastuseks „rahvahääletuse
väljakuulutamise päev“. Rahvahääletuse toimumise kuupäeva kuulutas
Ülemnõukogu välja 20.05.1992 otsusega „Eesti Vabariigi põhiseaduse
eelnõu, põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu ja nendega kaasneva
lisaküsimuse rahvahääletuse korraldamise kohta“. Kuid tuginedes
Ülemnõukogu 30.08.1991. a istungi stenogrammidest nähtuvale tahtele ja
Ülemnõukogu 20.04.1992. a otsuse sõnastusele, mille kohaselt otsustati
põhiseaduse eelnõu panna rahvahääletusele, tähistab PA tegevuse lõppu ja
rahvahääletuse väljakuulutamise päeva kuupäev 20.04.1992. Eesti
Vabariigi Ülemnõukogu stenogramm XII koosseis, erakorraline istungjärk,
4. istung, 30.08.1991, lk 144. – Arvutivõrgus:
https://www.riigikogu.ee/wpcms/wp-content/uploads/2015/03/1991_27_30_august_erakorraline.pdf
(25.01.2025); Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsus Põhiseaduse Assamblee
poolt esitatud põhiseaduse eelnõu kohta, 20.04.1992. – RT 1992, 17, 248;
Ülemnõukogu otsus Eesti Vabariigi Põhiseadusliku Assamblee
tööülesannetest ja töökorraldusest, 03.09.1991. – RT 1991, 30, 357;
Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsus Eesti Vabariigi põhiseaduse eelnõu,
põhiseaduse rakendamise seaduse eelnõu ja nendega kaasneva lisaküsimuse
rahvahääletuse korraldamise kohta, 20.05.1992. – RT 1992, 21, 301.
*5 Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn
1997.
*6 Vt nt Kaks otsustavat päeva Toompeal: 19.–20. august 1991. 20. augusti
klubi (koost.). Tallinn 1996, lk 5 jj; Põhiseaduse tulek. E. Pärnaste,
Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn 2002, lk 7 jj; J. Adams, P. Kask, I. Raig,
S. Vahtre. Mälestusi Põhiseaduse Assambleest. – Presidendiraamat. R.
Toomla (toim.). Tartu 2002, lk 182–201; R. Ruutsoo. Presidendi
institutsiooni taustast ja kujundamisest 1992. aasta põhiseaduses. –
Presidendiraamat. R. Toomla (toim.). Tartu 2002, lk 150–181; J. K.
Talve. Kui tehti põhiseadust ja krooni (1992). – Hääl vabadusest. Juhan
Kristjan Talve tekstid 1983–1997. L. Vahtre (koost.). Tallinn 2008, lk
91–139; J. Rätsep. Olime omariikluse usku. – Mitme tule vahel. L.
Hainsalu, R. Järlik (koost.). Tartu 2011, lk 61–96; R. Taagepera. Kui
ajalugu liikuma hakkas. Mälestusi 1987–1991. Tartu 2022, lk 286–317; U.
Lõhmus (koost.). Meenutusi põhiseaduse sünnist.– Riigiõiguse aastaraamat
3/2022, lk 205–235; N. Siitam (end. Parrest) (toim.). Põhiseadus 30.
Kuidas sündis põhiseadus?– Riigiõiguse aastaraamat 4/2023, lk 184–204;
R. Taagepera. Kahepaikne. Mälestusi 1991–2001. Tartu 2024, lk 10–43.
*7 Vt nt T. Anton. Me ei tee põhiseadust vaid iseenese tarkusest. T. Vare
(interv.). – Päevaleht 18.10.1991; I. Hallaste. Poliitilised valikud
tuleb meil endil teha. E. Tammer (interv.). – Postimees 31.10.1991; L.
Hänni. Põhiseadus tõrgub olemuselt vastu võtmast olupoliitikat. –
Maaleht 12.12.1991; Ü. Aaskivi. Põhiseaduse ämmaemand. T. Mattson
(interv.). – Sakala 1992, nr 61; Ü. Aaskivi. Mida tuleb põhiseaduse
eelnõu lugedes teada ja millele mõelda? – Sakala 04.01.1992; H.
Schneider. Kas vundament ikka kannab? – Päevaleht 08.01.1992; I. Rebane.
Kuidas ikkagi valida presidenti? – Postimees 27.02.1992; I. Rebane.
Põhiseaduse eelnõu on veel vara rahvahääletusele panna. – Postimees
09.04.1992.
*8 Põhiseadus ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn
1997.
*9 Põhiseaduse tulek. Kogumik. E. Pärnaste, Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn
2002; vt nt V. Olle. Kohaliku omavalitsuse õigus I. Tallinn 2014, lk 82,
viide 387; S. Lääne, V. Olle, K. Jürgenson, S. Mäeltsemees. Põhiseaduse
assambleest ja põhiseaduse kohaliku omavalitsuse sätete sünnist. – Eesti
kohalik omavalitsus ja liidud 100. S. Ludvig, S. Lääne, S. Mäeltsemees
(koost.). Tallinn 2018, lk 135, viited 9 ja 12; O. Kask, N. Parrest
(koost.). Intervjuu Jüri Põlluga: „Tagantjärele paneksin põhiseaduse
II-le peatükile hindeks seitse või kaheksa kümnest.“ – Riigiõiguse
aastaraamat 3/2022, lk 236–260.
*10 Põhiseaduse tulek. E. Pärnaste, Ü. Aaskivi (koost.). Tallinn 2002, lk
345, viide 192; S. Lääne, V. Olle, K. Jürgenson, S. Mäeltsemees.
Põhiseaduse Assambleest ja põhiseaduse kohaliku omavalitsuse sätete
sünnist. – Eesti kohalik omavalitsus ja liidud 100. S. Ludvig, S. Lääne,
S. Mäeltsemees (koost.). Tallinn 2018, lk 135, viide 8.
*11 Vt K. Albi. PS § 13 kommentaarid. – Eesti Vabariigi põhiseadus.
Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 5. vlj. Tallinn 2020; H.
Kalmo, O. Kask. Sissejuhatus. Põhikohustused. – Eesti Vabariigi
põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 5. vlj.
Tallinn 2020.
*12 U. Lõhmus. PS § 2, komm. 10. – Eesti Vabariigi põhiseaduse kommentaarid.
U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse sihtkapital,
2023. – Arvutivõrgus:
https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024); B. Aasa. PS preambul, komm-id 64, 82, 90. – Eesti
Vabariigi põhiseaduse kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste
Akadeemia riigiõiguse sihtkapital, 2022. – Arvutivõrgus:
https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024); K. Tubro. PS § 61, komm. 19. – Eesti Vabariigi põhiseaduse
kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse
sihtkapital, 2023. – Arvutivõrgus: https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024); K. Tubro. PS § 64, komm. 3. – Eesti Vabariigi põhiseaduse
kommentaarid. U. Lõhmus (peatoim.). Eesti Teaduste Akadeemia riigiõiguse
sihtkapital, 2023. – Arvutivõrgus:
https://pohiseadus.riigioigus.ee/
(21.10.2024).
*13 Vt nt P. Pikamäe. Ääremärkusi Eesti põhiseaduslikkuse järelevalve
korralduse ja menetluse kujunemisele ja võimalikule edasisele arengule.
– Riigiõiguse aastaraamat 2/2021, lk 139–170; Ü. Madise, L. Lust-Vedder,
I. U. Vooglaid. Töötõke Riigikogus ja eelnõude usaldusküsimusega
sidumine. – Juridica 2024/2, lk 93–103; K. Luhamaa, M. Ristikivi. Eesti
kohtusüsteem ja kohtunikkond reformide keskel 1988–1993. – Riigiõiguse
aastaraamat 3/2022, lk 13–45; M. Ernits. Õiguskantsler. – Juridica
2003/1, lk 14–17.
*14 Ü. Aaskivi. Tartu rahu (eksi)rännakud meie põhiseaduses. – Juridica
2020/9, lk 710–717.
*15 I. Hallaste. Eesti Vabariigi põhiseaduse sünd. – Juridica 1996/9, lk
438–442.
*16 Jüri Adams, Liia Hänni, Madis Ernits, Uno Lõhmus, Nele Siitam, Marju
Luts-Sootak.
*18 Vt Valik Põhiseaduse Assambleele esitatud ekspertarvamusi. – Põhiseadus
ja Põhiseaduse Assamblee. Koguteos. V. Peep (toim.). Tallinn 1997, lk
1274–1294.